Förra året var riktigt bra för betaltjänsten Swish. För att kunna utveckla nya funktioner rekryteras medarbetare på löpande band.
Swish ökar i omsättning – lanserar ny funktion
Mest läst i kategorin
Getswish, bolaget bakom betaltjänsten Swish, har nyligen lämnat in sin årsredovisning för 2023.
Omsättningen ökade med nästan 12 procent, till totalt 277 miljoner kronor.
Detta tack vare att antalet transaktioner i bolagets system ökat till över 1 miljard stycken, skriver Breakit.
“Flera rapporter visar på nedgång i e-handeln under 2023, samtidigt som Swish tillväxt inom e-handeln ökade under året”, skriver bolaget i sin årsredovisning.
”Vi fortsätter att växa”
Trots ökade intäkter minskade resultatet.
Rörelsevinsten var 13 miljoner kronor, vilket är en nedgång från 18 miljoner året innan på grund av ökade personalkostnader.
Under fjolåret anställde Swish 27 nya medarbetare och blev sammanlagt 72 stycken, skriver E-handel.
“Vi fortsätter att växa och vi siktar på att vara 95 medarbetare vid årets slut”, säger Getswishs vd Urban Höglund.
Ny funktion på gång
Den huvudsakliga anledningen till personalökningen är behovet av it-kompetens när Getswish ska utveckla nya funktioner.
Snart kommer man till exempel att kunna scanna varor med Swish-appen hos stora detaljhandelskedjor. Systemet testas för närvarande hos Jula och Coop.
“Många av de stora aktörerna har tittat och de är intresserade”, konstaterar Höglund.
Läs mer:
Nu är Safello tillbaka med Swish: ”Känns fantastiskt”. Realtid