Swedbanks senaste filmer om ekonomi har blivit en tittarsuccé – tack vare samarbetet med youtubern Mauri Hermundsson. Filmerna ingår i bankens nya satsning på folkbildning och marknadsföring – något som ska bättra på varumärket.
Swedbank satsar på folkbildning – når miljonpublik på Youtube
– Det är ingen hemlighet att vi haft en uppförsbacke vad gäller vårt varumärke senaste åren och nu tar vi ett grepp för att sätta fokus på vårt kundlöfte om ett enklare finansiellt liv, säger Johan Bryngelsson, Head of Group Brand & Marketing på Swedbank, till Realtid.
Det är han och hans kollegor som ligger bakom den senaste filmsatsningen. Seriefigurerna Spara och Slösa har visserligen folkbildat Swedbanks kunder om ekonomi i tidningen Lyckoslanten sedan 1926 – men frågan är om inte Mauri Hermundsson på ett halvår har lyckats att nå ännu fler genom Swedbanks kanal på Youtube. Inslaget med Mauri och matlådor från april har i skrivande stund fått 1,1 miljoner visningar – och i dagarna publicerades ett nytt avsnitt, den här gången med sparprofilen Günther Mårder som får i uppgift att spendera 20 000 kronor på tre timmar.
– Vi vill nå unga vuxna med kunskap om ekonomi och just nu har vi ett särskilt fokus på hur man får slantarna att gå ihop när tiderna är tuffa. Vi har samarbetat med Mauri tidigare och ser att han har en fantastisk förmåga att engagera, underhålla och berätta. Det var något vi ville bygga vidare på. Så vi såg att det här var ett bra sätt att få ihop kunskap och underhållning i ett innehåll som ger mervärde för tittarna, säger Johan Bryngelsson
Hur många filmer har ni planerat att släppa med honom?
– Vi har gjort tre sedan tidigare och gör nu tre till i höst. Vad som händer efter det får se, säger han.
Vad har ni för förhoppningar på antal visningar?
– Det är klart att det är riktigt kul att filmerna får många visningar men det vi tittar på framförallt är vilken typ av engagemang som finns bakom siffrorna. Det som är spännande är att det bakom visningarna finns en betydande andel tittare som stannar kvar under stora delar av filmen – vilket är precis vad vi vill uppnå. Sen får vi även höra från våra partners, kunder och medarbetare att detta grepp är uppskattat vilket också är en viktig del, säger han.
Hur stor är budgeten för produktionen?
– Just det är en detalj som vi inte delar men vi skruvar generellt upp våra satsningar för att nå ut med både folkbildning och marknadsföring. Det handlar både om hur vi arbetar och vad lägger pengar på. Vi har under våren också lanserat en stor varumärkeskampanj så det är en spännande tid för kommunikationsarbetet på Swedbank, säger han.
Vad är nästa steg för era satsningar på tv/film?
– Både korta och långa filmer ser vi kommer fortsatta vara ett viktigt sätt att nå ut till breda målgrupper. Så vi kommer fortsätta på den linjen vi haft sen flera år men också utforska nya format, där satsningen med Mauri är en ett tydligt exempel. Sedan anpassar och utvecklar vi ständigt nya idéer och upplägg utifrån vad vi tror är relevant och intressant för målgruppen. Nu har vi flera format i pipen som vi testar med podd, chatt och film. Så det är en helhet som är i ständig utveckling, säger Johan Bryngelsson.