Realtid

Swedbank: "Detta kan ta lite tid att rätta till"

Realtid.se
Uppdaterad: 29 apr. 2022Publicerad: 29 apr. 2022

"Det tekniska fel som har uppstått i samband med en uppdatering av våra system är identifierat och vi arbetar för fullt med att lösa det", säger Ralf Bagner, Swedbanks pressansvarige till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedbank är sedan i går kväll drabbat av stora störningar och konton kan därför komma att visa felaktiga saldon. Störningarna påverkar även vissa kunder att göra betalningar.

– Vi har en pågående IT-störning där vissa kunder ser felaktiga saldon på sina konton. Det är omfattande men gäller långt ifrån alla kunder, säger Ralf Bagner, Swedbanks pressansvarige till Realtid.

Han säger också att bankens kundcenter är hårt belastat på grund av störningen, vilket banken beklagar.

– Vi har inte någon prognos just nu – men vi jobbar systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till.

De drabbade kunderna behöver inte vara bekymrade över att några pengar försvunnit – även om det ser ut så.

– Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss. Som kund behöver du inte göra något. Om du däremot anser dig ha lidit ekonomisk skada på grund av störningen ska du kontakta banken.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS