Swedbank har på ett unikt sätt, från 2020 till 2021, ökat andelen med positiv attityd till sitt varumärke samtidigt som banken har reducerat andelen med en negativ attityd.
Swedbank är årets stjärnvarumärke
Mest läst i kategorin
Det är motivet till att YouGov och Indikat utser Swedbank till Årets Stjärnvarumärke 2022.
–Under pandemin har vi visat vårt värde genom att finnas där för våra kunder. Vi har till exempel lotsat företag att söka rätt form av stöd, säger kommunikationsdirektören Erik Ljungberg, som även ansvarar för varumärket och hållbarhet på koncernnivå, i en skriftlig kommentar.
Under fjolåret ökade Swedbank annonseringen som tillsammans med övriga insatser resulterade i att 120 000 fler än tidigare har ett positivt helhetsintryck av Swedbank. Yougovs dagliga mätningar i BrandIndex visar dessutom att mer än 100 000 i Sverige är beredda att rekommendera banken.
– Samtidigt blev det nära 200 000 färre som förknippar Swedbank med ett negativt anseende, säger Tove Keldsen, head of global ABM och Nordic marketing hos YouGov, som tillsammans med Indikat punktmarkerar de 40 tongivande varumärken som uppfyller de fastställda kriterierna för att kallas stjärnvarumärken.
Årets stjärnvarumärke har tidigare vunnits av bland andra Samsung, Sveriges Radio, Coca-Cola, Volkswagen, H&M och Arla.
Under året har bankens kommunikation successivt förflyttats till kampanjer som berör och så kallad storytelling baserad på sparbanksrörelsens traditioner.
– Vidgar vi vyerna ser vi att det stämmer på flera håll. Till exempel blev Swedbank valt till mest älskade varumärke i Estland, Lettland och Litauen, alla kategorier. BBC har uppmärksammat vårt arbete med att etablera den 28 oktober som Veckopengens dag och lördagsgodisets roll som bärare av den personliga ekonomins betydelse, säger Erik Ljungberg.
Swedbank anlitar Landor & Fitch som strategisk varumärkesbyrå.