Att tillgodose de superrikas svällande behov har börjat kräva mer av bankerna än deras vanliga finansiella rådgivning. Allt fler banker börjar därför anpassa sitt utbud med nya exklusiva tjänster.
Superrikas högre krav kräver nya banktjänster
Privatrådgivning för världens mest förmögna har blivit en växande och komplex marknad, där klienter förväntar sig långt mer än traditionell kapitalförvaltning. Banker världen över har nu börjat bredda sitt utbud.
Enligt Financial Times är dessa exklusiva tjänster utformade för att möta de rikas individuella behov med rådgivare som hjälper till med investeringar, skattefrågor och frågor om hur familjens förmögenhet långsiktigt ska förvaltas och överföras till yngre generationer.
Även sådant som rör donationer och välgörenhetsprojekt ingår i utbudet.
Det handlar med andra ord om att skapa en upplevelse som sträcker sig långt bortom bankernas vanliga och standardiserade lösningar.
Missa inte: Ompaketerade lån: Ny guldgruva för banker – men till vilket pris?
Vill ha en helhetslösning
De rikaste klienterna med ett investerbart kapital på motsvarande 500 miljoner kronor utgör en liten men viktig grupp inom privatbankernas kundkrets. Enligt analysföretaget Oliver Wyman förväntas dessa tillgångar öka till motsvarande 870 biljoner kronor fram till 2028. De superrika blir också fler och fler.
Att tjäna dessa kunder innebär dock höga krav och en förväntan på ständig tillgänglighet.
”Våra ultrarika klienter vill ha en helhetslösning och kunna nå oss dygnet runt för att lösa alla problem var de än befinner sig”, säger Lok Yim, chef för global private banking på HSBC i Asien.
Men trots de omfattande tjänsterna som dessa banker erbjuder, är inte allt möjligt. Enligt Honora Ducatillon på Pictet Wealth Management är skillnaden ofta i hur dessa tjänster levereras snarare än vad som erbjuds.
Läs även: Strid om Open Banking: Banker mot fintechbolag. Realtid
Antas öka
Frederic Rochat, managing partner på Lombard Odier, lyfter fram deras specialisering inom välgörenhet och kapitalförvaltning som en unik fördel för deras klienter.
”Vissa kunder vet inte ens vilken välgörenhet de vill stödja”, säger han.
För bankerna är detta en högintensiv och konkurrensutsatt marknad, där vinsterna från denna exklusiva kundkrets snabbt ökar. Oliver Wyman förutspår att dessa klienters andel av totala intäkter på marknaden kommer att nå 15 procent till 2028.
Läs även: Ledande EU-länder vill ha mindre strikta regler för banker. Realtid