Med över 30 000 anställda har storbanken lyckats med det till synes omöjliga – att förvandla sig från tungviktare till smidig utmanare på den svenska bankmarknaden.
Storbanken tar storslam: "Bästa av två världar"
Mest läst i kategorin
Nordea (börskurs Nordea) har utsetts till Årets Bank 2024 av tidningen Privata Affärer, vilket även markerar en anmärkningsvärd vändning för den nordiska bankkoncernen.
Efter åratal av låga kundbetyg har storbanken genomfört en dramatisk förbättring som kombinerar digital innovation med personlig service.
Missa inte: Bästa banken för dig med gott om stålar. Realtid
”Vi känner oss som en uppstickare och försöker att odla den mentaliteten”, säger Per Långsved, Sverigechef för Nordea.
Uttalandet kan tyckas överraskande från en bank med över 30 000 anställda i Norden, men speglar den förändringsresa som Nordea har genomgått.
Nyckeln till framgång
Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Under 2024 har kundnöjdheten ökat med nästan 6 enheter bland privatkunder och över 4 enheter på företagssidan enligt Svenskt kvalitetsindex. Den långsiktiga trenden är ännu starkare – en ökning med 16 respektive 17 enheter över sju år.
Läs även: Storbanken bäst rustad för ekonomisk kris. Realtid
En nyckel till framgången är bankens strategi att integrera alla tjänster i sin huvudapp, där kunder i snitt loggar in en gång om dagen. Samtidigt behåller man lokal närvaro på över hundra orter i Sverige.
”Vi ska vara det bästa av två världar”, förklarar Långsved.
Ödmjuk trots allt
Särskilt framgångsrik har banken varit inom pensionsområdet, där man nu leder flyttmarknaden med dubbelt så stort inflöde som närmaste konkurrent. Även säkerhetsarbetet har gett resultat, med en halvering av telefonbedrägerier två år i rad.
Trots framgångarna är Långsved ödmjuk inför uppgiften att förändra kundernas uppfattning när man har över 2 miljoner privatkunder i Sverige.
”Man kan vara mycket för många, men inte allt för alla”, säger han.
Missa inte: Rockad i Nordeas topp: ”Stämmer att jag lämnar”. Realtid