Farväl tråkiga väntetider. Lunars nylanserade AI-baserade röstassistent ska nämligen på sikt sköta 75 procent av bankens inkommande kundsamtal – dygnet runt.
Snabbare kundservice när Lunars AI tar över
Mest läst i kategorin
Röstassistenten, med det något tekniska namnet GenAI Native Voice Assistant, är särskilt utformad för röstinteraktion. Till skillnad från liknande AI-assistenter ska dialogen med Lunars kunder kännas naturlig.
”Tjänsten är mer avancerad än andra röstassistenter och kan förklara tekniska termer på flera olika sätt, vilket gör informationen mer tillgänglig och lättförståelig för alla”, säger Kåre Kjelstrøm, CTO på Lunar, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Lunar och SAS tar Eurobonus till nya höjder. Realtid
Positiv feedback
Var femte svensk femte har svårt att förstå information från sin bank, detta enligt en undersökning från Lunar och Yougov från. Kunderna har även svårt att hitta rätt information och vägledning.
Detta problem ska Lunar, som första europeiska bank, råda bot på genom AI-assistenten.
”Feedbacken från betatestarna har varit överväldigande positiv”, säger Kjelstrøm till Realtid.
Missa inte: Neobanker blir tillhåll för kriminella: ”Flitiga användare”. Dagens PS
Vilka potentiella risker ser ni med att låta en AI hantera 75 procent av kundserviceärendena, särskilt vid mer komplexa frågor?
”Vi har stor erfarenhet av att använda AI för att hantera skriftliga supportärenden och cirka två tredjedelar av dessa löser vi med hjälp av AI i dag. Därigenom har vi skapat en robust process för att se till att svårare eller mer allvarliga ärenden snabbt skickas vidare till en medarbetare i kundservice”, säger Kjelstrøm.
Läs även: Klarna toppar listan som Europas ledande talangfabrik. Realtid
Fattar inga egna beslut
Kundernas säkerhet garanteras genom verifiering med bank-id i Lunars app. Bankens CTO har förståelse för att vissa av dem kan känna sig osäkra på att prata med en AI, men framhåller att många verkar villiga att åtminstone prova.
”När deras problem löses snabbt och smidigt, kommer de oftast tillbaka”, säger han.
Vilka åtgärder vidtar ni för att säkerställa att AI-assistenten inte missbrukas eller tar felaktiga beslut som påverkar kundernas ekonomi?
”AI-assistenten fattar inte beslut åt kunderna och ger inte finansiell rådgivning. Den erbjuder information, insikter och stöd, på samma sätt som våra kundservicemedarbetare gör”, säger Kjelstrøm.
Missa inte: Digital valuta på agendan i Norge: ”Komplexa frågor”. Realtid