Generellt har svenska bankkunder blivit mindre nöjda och det är framförallt nischbankerna som får lägre betyg från sina kunder. Det framgår av Svenskt kvalitetsindex kartläggning.
SKI Bank 2022: Bankkunder mindre nöjda, Sparbankerna går mot trenden
Mest läst i kategorin
SKI skriver i sitt pressmeddelande: ”SKI Bank 2022 visar att svenska bankkunder åter har blivit mindre nöjda. Det betyder att den positiva trenden sedan ’bottenåret’ 2017 är bruten. En ny, osäker och oförutsägbar tid förändrar kundernas behov, krav och förväntningar. Nu söks trygghet, stabilitet och pålitlighet.”
De mest nöjda kunderna både bland företag och privatpersoner finns hos Sveriges Sparbanker. Sparbankernas kundnöjdhet går dessutom mot branschens generella trend och ökar något.
SKI konstaterar också i undersökningen att företagskunder kräver mer personlig service och att digitaliseringen har svårt att ersätta det fysiska mötet för dem.
Resultat Svenskt kvalitetsindex Bank 2022
Kundnöjdhet privatkunder
Sparbankerna (genomsnitt) 75,1
Övriga 73,1
Skandia 73,0
Länsförsäkringar Bank 71,8
Handelsbanken 68,5
Branschen 67,9
SEB 66,5
Nordea 65,8
Danske Bank 65,2
ICA Banken 64,2
Swedbank 63,1
Kundnöjdhet företagskunder
Sparbankerna (genomsnitt) 72,1
SEB 67,9
Övriga 67,8
Handelsbanken 67,2
Branschen 65,9
Danske Bank 64,7
Länsförsäkringar Bank 64,6
Nordea 62,2
Swedbank 61,9