Det finns ett utbrett missnöje mot storbankerna som inte klarar av att erbjuda sina företagskunder lika smidiga digitala lösningar som finns på konsumentsidan. Enligt en färsk undersökning från Capgemini överväger en majoritet att byta till annan bank eller fintechaktör
Rapport: Missnöje mot storbanker öppnar för konkurrens från nischaktörer
Mest läst i kategorin
Så många som nio av tio europeiska små och mellanstora företag (88 procent) överväger att byta sin storbank till en aktör som bättre kan möta deras behov.
Enligt rapporten “World Payments Report 2022” så upplever små och medelstora bolag problem med långsamma kassaflöden och onödigt krångliga processer, något som försvårar deras möjlighet att växa. Det visar sig samtidigt att knappt fyra av tio (36 procent) europeiska bankchefer i undersökningen prioriterar IT-investeringar i innovation över att hålla liv i sin nuvarande infrastruktur.
Småföretagens missnöje öppnar, enligt Capgemini, för konkurrens från nischaktörer och fintech-bolag som exempelvis kan erbjuda realtidsbetalningar i flera olika valutor, inom och över nationsgränser.
–Storbankernas nuvarande arbete med att ta fram produkter och tjänster som detta kundsegment förväntar sig går för långsamt. För varje dag som går upptäcker fler och fler småföretag alternativ som kan få dem att lämna sin nuvarande bank, säger Klas Rutberg, ansvarig för Payments på Capgemini Invent i en kommentar till rapporten.
I dag står små och medelstora företag för nära hälften av världens BNP. Globalt handlar det om en omsättning på totalt 850 miljarder dollar, enligt Capgemini.
– I Sverige kan vi nu se att vissa banker investerar mer tid och pengar än andra för att stärka erbjudandet mot sina SME-kunder. P27-initiativet som är den pågående bankgemensamma transformationen av nordiska betalinfrastrukturen kommer också vara en möjliggörare för alla banker att skapa bättre tjänster mot de små- och medelstora bolagen, säger Klas Rutberg.
Rapporten visar att det finns flera områden där de mindre företagen känner att bankerna inte möter deras förväntningar. Det handlar om allt från hantering av kassaflöden till cybersäkerhet.
–På Capgemini ser vi att många banker redan idag exempelvis skulle kunna använda den data de har och därmed göra det svårare för uppstickare att locka över kunder, säger Klas Rutberg.