Realtid

Nordnets nya chef tar upp kampen: ”Ska bli bäst i Sverige på private banking”

Alexander Ahlqvist. Foto: Pressbild
"Det övergripande målet är att bygga Sveriges bästa digitala private banking-erbjudande. Vi pratar mycket på Nordnet om att vi ska bli en one stop-shop för sparande och investeringar, och det gäller även för mitt område. Kunder med ett stort sparkapital ska hitta alla tjänster de behöver hos oss för att kunna ge sina pengar bra förutsättningar att växa, säger Alexander Ahlqvist. Foto: Pressbild
Anders Frick
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 05 feb. 2024

Nu ska Nordnet bygga Sveriges bästa digitala private banking-erbjudande, och bli en one stop-shop för sparande och investeringar. Det säger Alexander Ahlqvist, som har utsetts till ny chef för private banking på Nordnet, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rör på sig inom private banking i Sverige. Nyligen värvades Hans Peterson av ABG Sundal Collier, efter att egentligen ha bestämt sig för att gå i pension från SEB. SEB har också tappat Alexander Ahlqvist, som sedan 2009 har arbetat i olika roller inom sparande och investeringar. Istället blir Ahlqvist ny chef för private banking på Nordnet, där han rapporterar till Sverigechefen Martin Ringberg.

Nordnets private banking-erbjudande på den svenska marknaden riktar sig till privatpersoner som har minst 2,5 miljoner kronor i sparkapital. Alexander Ahlqvist började sin nya tjänst i slutet av januari, och siktet är högt inställt:

– Det övergripande målet är att bygga Sveriges bästa digitala private banking-erbjudande. Vi pratar mycket på Nordnet om att vi ska bli en one stop-shop för sparande och investeringar, och det gäller även för mitt område. Kunder med ett stort sparkapital ska hitta alla tjänster de behöver hos oss för att kunna ge sina pengar bra förutsättningar att växa, säger Alexander Ahlqvist till Realtid.

Bland det första han vill göra är att förstärka dialogen med kunderna och lyssna in vad som är viktigt för dem.

– Det finns mycket kunskap och bra idéer i kundbasen, och det vill jag kunna omsätta i produkter och förbättrad service. Jag vill fortsätta bygga på vår redan grymma kundservice och alltid kunna erbjuda kunderna en engagerad och kunnig motpart, säger han.

Vad kan det handla om?
– Vi ska titta på hur vi kan förbättra kundernas beslutsstöd ytterligare, både för de som redan är insatta och har en bra uppfattning om hur de vill placera, men även för de som inte har lika stort intresse. Och sedan förstås hela tiden titta över sortimentet så att vi har alla placeringsalternativ som är intressanta för den här kundgruppen, säger han.

Vad är ditt första intryck av Nordnet?
– Mycket bra. Jag har bara varit här en dryg vecka, men första intrycket är att Nordnet är en framåtlutad organisation med engagerade och drivna kollegor med hög kunskap, men även engagerade och kunniga kunder, säger han.

Vad tar du med dig från SEB?
– Jag har arbetat och levt i private banking-världen under cirka 15 år och träffat hundratals kunder i rollen som rådgivare, men även arbetat med nykundsrekrytering. Jag vill tro att jag under den tiden har fått viss kunskap och erfarenhet kring vad kunder uppskattar, behöver och värderar i sin relation till sin bank. Min förra arbetsgivare har en stark relation till entreprenörer, företagsledare och förmögna privatpersoner och jag tar med mig mycket av denna kunskap till Nordnet, säger Alexander Ahlqvist.

ANNONS

Fotnot: Nordnets tidigare chef för private banking var Tommy Tillberg, som i höstas lämnade posten för en chefstjänst på Swedbank. 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS