Nordeas problem var att storbanken hade blivit för navelskådande. Det menar vd:n som på bara några år lyckats genomföra en riktig "turn-around".
Nordea – storbanken som gick från botten till toppen
Mest läst i kategorin
Tanken var att Nordea (börskurs Nordea) skulle bli Sveriges svar på Goldman Sachs.
Men när Frank Vang-Jensen gick in som vd 2019 drogs storbanken med lågt förtroende hos kunder och investerare.
Fem år senare har Nordea gjort storstilad comeback och är i dag marknadens favoritbank.
”Vi spelar i en annan liga nu”, säger Vang-Jensen till Dagens Industri.
Mer decentralisering
Ett problem som vd:n tidigt identifierade var att huvudkontoret hade vuxit sig för stort – rent kulturellt.
Nordea lade för mycket fokus på sig självt, istället för kunderna.
På fem år har storbanken gått igenom ett stort kulturskifte. Bland annat har ansvaret för resultaträkning, risk och kundnöjdhet decentralicerats.
Nästa steg är att få Nordeas intäkter att växa.
Varnar för AI: ”Stort jobb”
Under Vang-Jensens ledning satsar storbanken stort på AI. Förhoppningen är att kunna avsevärt reducera kostnaderna och förbättra effektiviteten.
Samtidigt varnar vd:n för riskerna med AI, särskilt när det gäller hanteringen av Nordeas enorma mängder kunddata.
”Det är ett stort jobb och ansvar vi har”, säger han.
Läs mer:
AI-larmet från storbankerna: Låser oss fast. Realtid
Citi: Osäkert om bankerna kommer tjäna pengar på AI. Realtid