Nordea utnämndes nyligen till 2023 års bästa private banking-bank enligt Global Finance Magazine. En nyckel till framgången är regionalisering av bankens family office-satsningar och ännu fler lokala satsningar. Det säger Ninni Franceschi till Realtid.
Nordea bäst på private banking: ”Vi tar kunder från alla andra”
Ninni Franceschi är sedan 2015 chef för wealth management och private banking på Nordea, och är på god väg att nå sitt mål om att göra banken till ledande inom private banking i Sverige.
Nyligen tog Nordea den nordiska förstaplatsen i utnämningen av 2023 års bästa private banking-bank enligt finanstidningen Global Finance Magazine. En del av förklaringen till framgångarna stavas regionalisering.
– När vi regionaliserade vårt family office så såg vi att kunderna verkligen uppskattade det. Vår expertkunskap har visat sig vara något som det lokala näringslivet gillar skarpt, säger Ninni Franceschi till Realtid.
Att verka lokalt och regionalt låter annars som Handelsbankens klassiska strategi?
– Jag kan inte kommentera Handelsbanken, men vi ser att affärerna finns ute på den lokala marknaden. Därför träffar vi ofta kunder och andra intressenter för att få en känsla för vad som är relevant, säger hon.
Hur mycket växer ni inom private banking och family office?
– Vi har vuxit 33 procent de senaste tre åren jämfört med marknadstillväxten för private wealth. Enligt SCB är marknadstillväxten 20 procent per år och det innebär alltså att vi tar marknadsandelar, säger hon.
Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi tar kunder från alla, både nischaktörer och storbanker. Vi har vuxit enormt de senaste åren och har både klassiska private banking-kunder i lite högre ålder, samt bland yngre entreprenörer och bolagsägare. Det är bland de sistnämnda som vi växer kraftigast, säger hon.
Vad efterfrågar private banking-kunderna mest?
– Definitivt fullservice. Man vill ha en motpart som tar hand om allting från vardagsärenden och små frågor i ekonomin till skattefrågor och mer övergripande frågor. För några år sedan kunde vem som helst vara aktiegeni, men sitter inte lika många längre och tradar själva, säger hon.
Hur gör ni för att både behålla och nyrekrytera kunder till private banking?
– Man måste vara väldigt långsiktig och ha klart för sig att kapitalförvaltning är något man gör över tid. Vi lyssnar på våra kunder och arbetar outtröttligt för att möta deras behov. 2022 har varit ett exceptionellt år och många är besvikna över marknadsutvecklingen, men om man tittar 3, 5 eller 15 år bakåt i tiden så har det gått väldigt bra för oss, och det beror bland annat på att vi håller hårt fast vid diversifiering och riskpridda portföljer, säger Ninni Franceschi.