För femte året i rad utnämns Nordea till bästa private banking-bank av Global Finance Magazine. Enligt Ninni Franceschi på Nordea så har bankens regionala satsning på Family Office har gett resultat och varit särskilt uppskattat bland entreprenörer och familjebolagsägare.
Nordea bäst på private banking – igen
Mest läst i kategorin
Redan förra året toppade Nordea listan över bästa private banking-bank, för fjärde året i rad. Och i år är det dags igen. Den här gången tar Nordea även förstaplatsen i Norge, Danmark och Finland, enligt finanstidningen Global Finance Magazine.
– Vi har välkomnat fler kunder och vuxit vidare, vilket är roligt i tuffare tider med högre kostnadsläge och inflation. Vi ser att kunderna har ökat aptiten något för placeringar jämfört med 2022, säger Ninni Franceschi, chef för wealth management och private banking på Nordea, till Realtid.
Nordea är numera också valbara inom ITP, vilket har resulterat i hög aktivitet och intresse från kunderna. Dessutom har banken vidareutvecklat de regionala och lokala satsningarna – i kamp mot bland annat Handelsbanken.
– Vår regionala satsning på Family Office har gett resultat och varit uppskattat bland kunderna, speciellt relevant för entreprenörer och familjebolagsägare som är verksamma lokalt. Här har vi en del nya kunder också, säger Ninni Franceschi.
Private banking-kunderna efterfrågar fortsatt fullservice som första prioritet, och vill gärna diskutera sina val med Nordeas medarbetare.
– Kunderna ser över sin belåning av naturliga skäl och tar ned sina krediter där det är tillämpligt. Långsiktighet har gjort något av en comeback i efterfrågan och förståelse, och kunderna behöver i rådande marknads- och ränteläge inte gå lika långt ut på riskskalan. Det finns också en förståelse för värdet av diversifiering med alternativa placeringsformer, säger hon och fortsätter:
– Efterfrågan på internationella bolån i form av köp av fastighet utomlands för fritidsboende håller i sig, trots kronkursen och i den mån fastighetspriserna är attraktiva i Spanien och Frankrike. Numera tittar vi också på Italien. Det finns också en ökad aptit och användning av onlinetjänster samt digitala möten, säger Ninni Franceschi.