Sparbankernas kunder är de nöjdaste kunderna. Det visar Svenskt Kvalitetsindex årliga bankstudie SKI Bank, där kunderna frågas ut om hur nöjda de är med sin bank. Det är bankkunderna själva som fått sätta betyg på sin bank och åter igen placerat Sveriges Sparbanker i topp både bland privat- och företagskunder.
Nöjdast bankkunder finns hos Sparbankerna
Mest läst i kategorin
Det är nu fjärde året i rad som Sparbankerna som grupp får högst betyg i SKI Bank. Det framgår av ett pressmeddelande.
SKI Bank har under de senaste åren ställt frågan om digitala tjänster fullt ut kan ersätta personlig kontakt eller fysiska möten. I studien svarar 60 procent av alla tillfrågade att det inte gör det. Det gäller även frågan om kunder kan tänka sig digitala möten i stället för fysiska. Kunder vill fortsatt träffa sin bank fysiskt för mer komplexa ärenden.
–Kunder som anger att man har en personlig kontaktperson är nöjdare. Den mänskliga relationen är fortsatt viktig särskilt i dessa kärva tider. I enklare ärenden, vilket ur kundens perspektiv kan handla om transaktioner, betalningar, signaturer eller uppdateringar av dokumentation, så förväntar man sig däremot en helt digital upplevelse, säger Johan Parmler, vd, Svenskt Kvalitetsindex, i en skriftlig kommentar.
SKI Bank 2023 visar att svenska bankkunder ger branschen ett godkänt betyg, trots inflation, stigande räntor och ekonomisk oro. Företagskunderna har till och med blivit mer nöjda och når nivåer som inte setts på flera år. Trygghet, stabilitet och pålitlighet efterfrågas i tider av osäkerhet.
80 procent av Sparbankernas kunder har svarat att de upplever att banken bidrar positivt till bygdens utveckling och tillväxt. De har också svarat att det är viktigt för mig som kund att delar av min banks vinst investeras i olika samhällsområden.
Sveriges 59 Sparbanker finns från Kiruna i norr till Ystad i söder. Sparbankerna har tillsammans nästan 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder.