Alexander Boman, chef för Carnegies blivande affärsområde Montrose, berättar i en intervju om hur det gick till när Carnegie och han kom överens om den nya storsatsning som kommer att lanseras under 2024.
Montrose-vd blixtinkallades till Carnegies styrelsemöte: ”Jag blev upplockad i en Cessna”
Det var i somras som Carnegie värvade åtta personer från nätbanken Avanza, däribland den profilerade sparekonomen Nicklas Andersson, för att arbeta med ett hemligt projekt. Projektet visade sig vara en digital investeringsplattform som kommer att gå under varumärket ”Montrose by Carnegie” och riktar sig till rika – men inte superrika – småsparare.
Montrose kallas ibland ”Avanzadödaren” eller ”Levlerdödaren”, men Montroses representanter menar att man inte konkurrerar mot varken Avanza, Nordnet eller Levler – utan att Montrose inriktar sig mot en ny kategori av småsparare. Vd Alexander Boman, som har en bakgrund som produktchef hos Avanza, ger fler detaljer i en intervju med Carnegies egen tidning ”Insikt”:
– Vi kommer att ligga under private banking i servicegrad, men högre än alla andra på stan, säger Alexander Boman till Insikt.
I samma tidning berättar han även om hur det gick till när han och ex-kollegan Karl Skarman sålde in idén till Carnegie, efter att duon tillsammans diskuterat att utveckla en ny investeringsplattform för investerare som kommit en bit på vägen. De fick då på omvägar höra att Altor hade liknande planer för Carnegie, och inledde en dialog. I samma veva åkte dock Alexander Boman iväg på en planerad jordenruntresa.
– När jag var iväg ringde de om ett styrelsemöte i Carnegie. Det slutade med att jag blev upplockad på en grusväg i södra Afrika i en liten Cessna. Ett dygn senare var jag i Carnegies styrelserum här på Regeringsgatan och vi kom överens om Montrose-satsningen, säger Alexander Boman till Insikt.
Planen för Montrose är att erbjuda ett tydligt mervärde i form av mera data och olika kringtjänster som Montrose utvecklar. Men det är ingen lågprissatsning.
– En generell trend inom aktie- och fondhandel har varit att göra det billigare. Det har varit ett ’race to the bottom’. Vi positionerar oss annorlunda, säger Karl Skarman, som nu är marknadschef på Montrose, till Insikt.
Enligt Fredrik Leetmaa, chef för Private Banking på Carnegie, är inget datum för lanseringen ännu spikat, utöver att den kommer att lanseras under 2024.