Bankerna stärker kundskyddet mot bedrägerier ytterligare genom anpassningar av produktutbudet och processer samt gör det svårare för kriminella att utnyttja det finansiella systemet.
Målvaktsregister och blockering av Swish och Bank ID – så vill bankerna stoppa bedrägerier
Mest läst i kategorin
Företrädare för bankerna, Svenska Bankföreningen och Polismyndigheten träffade idag regeringen för att presentera en rad olika åtgärder för att öka kundskyddet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Säkerhetsåtgärderna som presenterades handlar bland annat om övervakning av transaktioner, tidsfördröjningar av vissa transaktioner samt beloppsgränser för betalningar. Kunderna ska också erbjudas extra kontroll vid betalningar, till exempel genom att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person.
Bankerna ska enligt förslaget också kunna blockera användningen av Swish och BankID för bedragare och penningmålvakter mer effektivt. Förhoppningen är att förutsättningarna kommer att förbättras ytterligare när bedrägerier kan anmälas digitalt hos polisen. Då kan bankerna snabbt dela information om penningmålvakter och bygga upp ett heltäckande målvaktsregister.
Bankföreningen vill också att det ska bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing.
– Det är extremt viktigt att bankerna nu gör detta, och mycket välkommet. Nu är det av största vikt att implementeringen av dessa åtgärder prioriteras på alla håll, det finns ingen tid att förlora. Floden av bedrägerier och brott mot privatpersoner, unga som gamla, måste stoppas, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, till Realtid.
Samtliga Bankföreningens medlemmar står bakom åtgärdspaketet som har antagits av Bankföreningens styrelse.