Realtid

Länsförsäkringar och Sparbankerna bäst i hållbarhetsmätning

Länsförsäkringar och Sparbankerna bäst i hållbarhetsmätning
Realtid.se
Uppdaterad: 21 sep. 2023Publicerad: 21 sep. 2023

För andra året publiceras SKI:s Hållbarhetsindex för bankbranschen. Detta index fångar kunders upplevelser av bankernas hållbarhetsarbete, det vill säga om konsumenter, företag och organisationer anser att bankbranschen tar samhällsansvar socialt, miljömässigt och ekonomiskt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Årets hållbarhetsmätning visar en marginell förbättring av branschbetyget hos företagskunder samt en minskning i betyg för privatkunder jämfört med föregående år. Mätningen visar också att kommunikationen om branschens olika hållbarhetsinitiativ inte når ut till kunderna i tillräcklig omfattning – endast 9 procent av privatkunderna och 28 procent av företagskunderna säger sig ha god kännedom om sin banks hållbarhetsarbete. Här har branschen som helhet stor förbättringspotential, enligt SKI.

Företagskunderna betygsätter sina banker högre än vad privatkunderna generellt gör. En marginell förbättring har skett inom företagssegmentet. Privatkunderna värderar Länsförsäkringar Banks hållbarhetsarbete högst. Lokal närvaro, decentraliserat beslutsfattande och investeringar i lokalsamhället uppskattas. Liknande argument gäller Sparbankerna som rankas på andra plats av sina privatkunder och liksom i fjol rankas högst av företagskunderna.

Årets mätning visar att 28 procent av branschens företagskunder samt endast 9 procent av privatkunderna säger sig ha god kännedom om sin banks hållbarhetsarbete. På frågan om hur bra banken kommunicerar kring hållbarhet svarar blott 22 procent av privatkunderna att banken kommunicerar bra eller mycket bra.

Motsvarande siffra för företagssegmentet är 41procent.

När det kommer till bedömningen av olika hållbarhetsperspektiv är alla frågor viktiga för bankkunden. På branschnivå är det främst miljömässiga faktorer som lyfts fram, till exempel utbudet av gröna produkter samt bankens generella miljöpåverkan. Miljö och klimat har tidigare varit ”top-of-mind” när- kunder ska relatera till ordet hållbarhet, men frågor som handlar om etiska riktlinjer, ansvarstagande
gällande investeringar och finansiell stabilitet får högre betyg av bankkunderna. Fortsatt är upplevelsen av närhet, lokal förankring och samhällsansvar det som avgör årets ranking. Här har Länsförsäkringar, Sparbankerna och i någon mån Handelsbanken en särställning, i synnerhet utanför landets storstäder.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS