Realtid

Kundernas dom – banken som är sämst på privatlån

Kundernas dom – banken som är sämst på privatlån
Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, konstaterar Svenskt Kvalitetsindex. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 03 dec. 2024Publicerad: 03 dec. 2024

Svenska storbanker får bottenbetyg i årets kundnöjdhetsmätning. Aktörer som Avanza och SBAB toppar listorna med höga betyg för personlig och proaktiv service.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedbank (börskurs Swedbank) och SEB (börskurs SEB) hamnar återigen i botten när svenska kunder betygsätter sina banker. Det visar årets kundnöjdhetsmätning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Särskilt inom privatlån är missnöjet stort med Swedbank, som får lägst betyg av alla aktörer med endast 56,4 på SKI:s skala. Även inom sparande halkar storbanken efter med ett betyg på 65,2 – klart under branschsnittet på 68,4.

Missa inte: Revolut krävs på miljoner efter bedrägeriskandal. Realtid

”Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid”, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex.

Bankerna som lyckas bäst är de som gör det enkelt att bli och vara kund.

Det lilla extra

Även SEB brottas med låga kundbetyg och hamnar under branschsnittet i flera kategorier. Inom privatlån får storbanken 60,3 i betyg – och inom sparande ännu lägre med 62,9.

Nordea (börskurs Nordea), som är Sveriges största bank, presterar också under genomsnittet. Inom bolån får storbanken 65,5 i betyg, medan branschsnittet ligger på 67,8.

ANNONS

Läs mer: FI: ”Liten risk för svensk bankkrasch”. Dagens PS

Kontrasten är stor mot de aktörer som toppar mätningen. SBAB leder inom bolån med 75,6 och fastighetslån med 74,4, medan Avanza (börskurs Avanza Bank) dominerar sparandekategorin med 76,3.

”De aktörer som kan leverera det lilla extra i form av personlig och proaktiv service vinner kundernas förtroende. Här finns fortsatt stor potential för förbättring”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Missa inte: Storbanken bäst rustad för ekonomisk kris. Realtid

ANNONS

Stora skillnader

Undersökningen genomfördes under oktober och november 2024 och bygger på 4 502 intervjuer med svenska bankkunder.

Den totala kundnöjdheten i branschen har återhämtat sig jämfört med förra året, men skillnaderna mellan de bästa och sämsta aktörerna är fortsatt stora.

Läs mer: Northmill sätter ny standard för realtidsbetalningar. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI-chefen: "Fastighetsbranschen måste lämna pdf:er bakom sig"

Trots AI-teknikens potential har den svenska fastighetsbranschen ännu inte riktigt tagit klivet: ”Finns helt andra incitament nu.” AI väntas revolutionera fastighetsbranschen, men i Sverige har tekniken ännu inte riktigt tagit fart. Bristande digital mognad och manuella processer är stora hinder, menar AI-Bobs vd Elin Mårtensson. Missa inte: Byggsektorn kom av sig – sämsta kvartalet sedan […]