Realtid

Konkurrenten om problemen för BankID: ”En väckarklocka”

Johan Henriksson
"Min känsla är att det handlar om lättja. Det låter lite hårt, men man resonerar som så att många användare har BankID, vilket gör att det räcker och att man inte behöver göra mer. Det är dock ett märkligt resonemang med tanke på den valfrihet vi som användare har inom de flesta andra områden." säger Johan Henriksson, vd för Freja ID.
Anders Frick
Uppdaterad: 25 mars 2022Publicerad: 25 mars 2022

Torsdagens stora problem för BankID har resulterat i en kritikstorm, och enligt konkurrenten Freja eID så borde fler aktörer arbeta aktivt med redundans och robusthet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Kryptovalutors mörka sida: "Attraktivt för kriminella"

23 dec. 2024

Det var under torsdagseftermiddagen som BankID i stor utsträckning var otillgänglig. Enligt Charlotte Pataky, ansvarig för marknad och kommunikation på Finansiell ID-Teknik BID, så tyder dock ingenting i nuläget på att BankID var utsatt för en attack.

Johan Henrikson, vd på konkurrenten Freja eID, säger till Realtid att intresset för alternativen till BankID ökar. Under 2021 ökade antalet aktörer som tecknat avtal med Freja från 252 till 391.

– Generellt sett finns det en mycket positiv syn på att det kommit alternativ men det tar lite tid att sluta avtal genomföra integration, med mera. Jag tror att vi kommer se flera tjänster som ansluter sig löpande, inte minst på grund av att man vill skapa redundans i förhållande till sina system, säger Johan Henrikson till Realtid.

Just behovet av redundans blev extra tydligt när BankID var otillgängligt som inloggningsmetod, men frågan är varför inte fler aktörer tillgängliggöra alternativa inloggningsmetoder?
– Min känsla är att det handlar om lättja. Det låter lite hårt, men man resonerar som så att många användare har BankID, vilket gör att det räcker och att man inte behöver göra mer. Det är dock ett märkligt resonemang med tanke på den valfrihet vi som användare har inom de flesta andra områden. I takt med att Freja eID växer som lösning och hotbilden i vår omvärld ökar, hoppas jag detta skall fungera som väckarklocka, säger Johan Henrikson.

Att de svenska banker som äger Finansiell ID-Teknik och därmed tjänsten BankID ska börja att använda Freja tror han dock kommer att dröja.

– Här finns ett internt motstånd som kommer att ta lite tid att överkomma. Eventuellt kommer Finansinspektionens nya uppdrag att bli en påminnelse att jobba mer aktivt med redundans och robusthet, säger Johan Henrikson.

Från bankernas håll är det mycket riktigt viss avvaktande skepsis till att ge stöd åt andra lösningar än BankID eller de egna inloggningsdosorna.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla och trygga vår tillgänglighet och göra våra tjänster ännu tryggare och säkrare för våra kunder. Som alternativ till BankID kan kunderna logga in hos oss med en personlig kod på fyra siffror i appen och kortläsare utan sladd i internetbanken, säger Erik Blomberg, Head of Group security & risk i Handelsbanken.

ANNONS

Liknande inställning har Swedbank, enligt bankens pressansvarige Ralf Bagner:

– Swedbank ser regelbundet över våra identifieringslösningar för att säkerställa ett effektivt, säkert och tillgängligt kunderbjudande. För närvarande kan våra kunder logga in med BankID eller med säkerhetsdosa, säger Ralf Bagner.

Trots att Skandiabanken också är en delägare av Finansiell ID-Teknik så öppnar banken för framtida möjligheter till alternativ.

– BankID är en mycket uppskattad legitimationslösning som många av våra kunder använder sig av. För att säkerställa kontinuerlig tillgång till våra tjänster har alla våra kunder även möjlighet att logga in med certifikat, pin-kod och engångskod. I nuläget pågår inget arbete med att öppna för ytterligare e-legitimationslösningar. Det betyder dock inte att vi utesluter möjligheten i framtiden, säger Jonatan Ohlin, pressansvarig på Skandia, till Realtid.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]