Realtid

Klarnas nya strategi ska minska besvärande kreditförluster

Klarna hoppas att allt fler ska välja att betala direkt. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)
Elisabeth Nore
Elisabeth Nore
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 04 okt. 2024

Från att mer än gärna erbjuda betalningar på kredit vänder Klarna nu på klacken och uppmuntrar kunder att betala bums. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vi försöker gå från kredit till debit. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt”, säger David Fock, produktchef hos Klarna, till Svenska Dagbladet. 

En viktig morot att vänja kunderna med att betala vid köp är erbjudandet om cashback som finns i Sverige, Tyskland och USA. 

Ett par procent

Cashback innebär att kunden, i vissa butiker, får tillbaka ett par procent på köp som kan användas när kunden handlar framöver via Klarna.

Uppmaningen att betala senare skrotas inte helt, men enligt Klarna uppskattas lanseringen om cashback av en bredare målgrupp. Dessutom finns det från bolaget en förhoppning att en ökad andel direktbetalningar på sikt ska minska bolagets besvärande kreditförluster. 

ANNONS

Tunga kreditförluster

Förra året gjorde Klarna en förlust på 3,2 miljarder kronor, vilket är ett betydligt bättre resultat än året dessförinnan då förlusten landade på 10,5 miljarder kronor.

Kreditförlusterna tynger resultatet, som under 2023 landade på 3,8 miljarder kronor. 

ANNONS

Enligt SvD är i dag drygt 30 procent av Klarnas betalningarna debit, det vill säga utan kredit. Nu är förhoppningen att andelen ska öka.

Hälften ska betala direkt

I den amerikanska podden Acquired sa vd Sebastian Siemiatkowski i somras att Klarna har som mål att direktbetalningar ska öka till 50 procent av alla betalningar över nätet. För fysiska butiker är målet att 80 procent betalas direkt. 

Förflyttningen verkar kunna ske lite enklare i Europa, där konsumenter i allt fler europeiska länder väljer att betala direkt. I USA finns fortfarande ett stort önskemål att handla på kredit.

Banta kreditförluster

Tidigare har Klarna kommunicerat en vilja att ta bolaget till börsen under 2024. Nu ligger fokus på en börsintroduktion under 2025 – och då blir det extra prekärt med kreditförlusterna.

Från att kreditförlusterna minskade under helåret 2023, så hade de vid halvårsrapporten 2024 återigen stigit.

Efter de första sex månaderna landade kreditförlusterna på 2,3 miljarder kronor, vilket är en ökning jämfört med 1,7 miljarder kronor samma period året innan.

ANNONS

Läs mer:

Klarna lanseras på fysiska betalterminaler. Realtid

Nordiska handlare vallfärdar till Klarna-utmanaren. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS