Klarnas bruttovaruvolymer nådde rekordnivåer på 80 miljarder USD under 2021 drivet av tillväxt på alla globala marknader.
Klarna: "Vi servar nu mer än 100 miljoner aktiva kunder över hela världen"
Mest läst i kategorin
Driftöverskottet ökade med 38 procent till 1,6 miljarder USD. Det framgår av ett pressmeddelande.
USA fortsätter att vara Klarnas snabbast växande nyckelmarknad i volym. Amerikanska varuvolymer har mer än tredubblats från år till år (YoY), drivet av 71 procents tillväxt hos Klarnas amerikanska konsumenter till 25 miljoner i januari 2022.
– Vi servar nu mer än 100 miljoner aktiva kunder över hela världen, och våra gratis kortfristiga kreditprodukter har blivit ett uttryck: BNPL. Jag är glad att kunna säga att 99 procent av vår utlåning globalt är återbetald. Vi har också kraftigt accelererat vår globala expansion genom att lägga till 10 nya marknader sedan början av 2020, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna, i en skriftlig kommentar.
–Med vårt fokus på att skapa produkter som konsumenterna älskar med hjälp av effektiva garantier har våra kreditförluster minskat med över 30 procent sedan 2019. Detta är en stor bedrift, viktigast av allt eftersom bakom den numeriska minskningen ligger tiotusentals konsumenters liv, där vi har undvikit att öka på en ohälsosam skuldbörda. Den detaljerade läsaren kommer dock att märka att våra kreditförluster i absoluta tal växer, inte krymper. Detta förklaras helt av Klarnas tillväxt, expansion till nya marknader och massiva inflöde av nya kunder. Det är mer utmanande att teckna en ny kund jämfört med en befintlig återkommande kund.
Klarna initierade 301 miljoner klick till återförsäljare genom annonstjänster under året, 2,6 gånger fler än 2020, och 45 av USA:s topp 100 återförsäljare väljer Klarnas annonstjänster.
Klarna finns nu i cirka 80 000 amerikanska butiker samt många fler globalt, inklusive H&M i elva länder.
Läs hela rapporten här>>