Handelsbankens private banking-verksamhet växer så det knakar samtidigt som banken flyttar fram positionerna på fondmarknaden. ”Vår andel av marknadsflödena är mycket större än vår marknadsandel”, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog, vd på Handelsbanken Fonder.
Handelsbanken: "Nu skördar vi frukterna av ett arbete som pågått länge"
Mest läst i kategorin
Swedbank Robur, med en marknadsandel på cirka 23 procent, har fortfarande en betryggande ledning i fondracet. Men Handelsbanken tar samtidigt klart störst andel av de totala nettoflödena.
Under första kvartalet gick hela 40 procent av de totala nettoflödena på den svenska fondmarknaden till Handelsbankens fonder.
– Under de senaste tio åren har vår andel av marknadsflödena varit mycket större än vår marknadsandel. Under samma period har vår marknadsandel ökat från 9 procent till 12 procent på en marknad som summerar till 5500 miljarder (Sverige, reds anm), säger Magdalena Wahlqvist Alveskog, vd på Handelsbanken Fonder, och fortsätter:
– Förra året var extremt bra och det har fortsatt in i 2021. Men jag skulle säga att vi nu skördar frukterna av ett arbete som pågått länge.
Magdalena Wahlqvist Alveskog nämner en tidig satsning på ett relativt stort sortiment av hållbara indexfonder som en av framgångsfaktorerna.
– Vi har också jobbat mycket för att säkerställa att våra aktiva fonder verkligen är aktiva. Vi har gjort om fonder där vi trott att vi inte kunnat leverera – spetsat till det och riktat in oss på det vi är duktiga på. Det innebär att vi har lyckats leverera en bra relativavkastning – och det är ju vad aktiva fonder ska göra.
Det stora kontorsnätet har också spelat en roll.
– De breda blandfonderna har vi sålt väldigt bra via kontorsnätet ute i landet. Vi har helt enkelt en fondportfölj som är attraktiv utifrån många kundperspektiv, och det har vi jobbat länge på, säger Magdalena Wahlqvist Alveskog.
Nu håller Handelsbanken på att skära ned antalet kontor som samtidigt blir större. Kommer det att påverka försäljningen?
– Historiskt har vi gynnats av att vi funnits lokalt och haft ett stort kontorsnät. Nu befinner vi oss i en omställning som innebär att kunder allt mer vill möta oss digitalt. Omställningen av kontorsnätet har pågått under fjärde kvartalet och första kvartalet, och vi har inte sett att vi tappat någon fart.
I början av året utnämnde Privata Affärer, Handelsbanken Fonder till Årets Fondbolag 2020. Juryns motivering löd: ”Storbanken som har kvalitetssäkrat utbudet och valt en tydlig linje.”
Även Söderberg & Partners utsåg Handelsbanken Fonder till Årets Fondbolag 2020.
Får sådana utnämningar någon effekt?
– De är ändå viktiga i den djungel av fonder vi befinner oss. Och det faktum att hela fondbolaget prisas signalerar ju till kunderna att här finns en bra lägstanivå samtidigt som det finns en bra högstanivå.
Fondbolaget är en egen juridisk person men produkterna säljs via flera olika kanaler som externa plattformar, kontorsnätet och till förmögna privatpersoner via Private Banking-verksamheten.
Och även Handelsbankens Private Banking-verksamhet växer så det knakar.
Affärsvolymen inom Private Banking har ökat med 42 procent sedan utgången av första kvartalet i fjol – till 162 miljarder kronor.
– Det var lägre aktivitet än vanligt under våren och sommaren 2020. Pandemin gjorde att man avvaktade med sådana här typer av beslut fram till i höstas då det blev något av en ketchupeffekt, säger Hanna Norström, chef för Private Banking i Handelsbanken.
Av den kvartalsrapport som släpptes under onsdagsmorgonen framgår också att Handelsbanken planerar att kraftigt utöka sitt erbjudande av kvalificerad Private Bankingrådgivning till ett ökat antal orter i Sverige.
– I samband med omorganiseringen av kontorsnätet har även Private Banking-verksamheten omorganiserats. Tidigare var Private Banking-organisationen uppdelad i fem regioner. Nu har vi blivit en Sverigeorganisation. Det skapar förutsättningar för en tydligare arbetsprocess, bättre planering avseende personal och en höjning av kvaliteten i den rådgivning vi har, säger Hanna Norström, och fortsätter:
– Detta tillsammans ger bättre möjligheter för att nå ett av våra mål, att jobba närmare där kunden finns och samtidigt bli mer proaktiva.