Realtid

Frustration hos nätbedragna: "Varför gör de inget?"

En bild på man med hoodie som sitter framför två datorskärmar. En annan bild på en man som chockad tittar på sin telefon.
Bedrägerierna på nätet ökar och blir också mer sofistikerade – delvis på grund av att de kriminella använder AI. (Foto: Pexels)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 11 dec. 2024Publicerad: 11 dec. 2024

Nätbedrägerier kostar miljarder varje år och lämnar drabbade kunder utan skydd. Frågan om ansvar splittrar banker, myndigheter och techföretag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När bedrägerier på nätet fortsätter att växa, hamnar frågan om vem som ska stå för förlusterna i centrum. Nyligen väckte ett fall i Sverige och ett i USA återigen debatt om bankernas ansvar och kundernas skydd.

I USA lurades advokaten Christopher Pitet att överföra motsvarande 650 000 kronor till bedragare som manipulerat hans e-post.

Missa inte: Rekordmånga blufföretag – myndigheten slår larm. Realtid

Trots att banken Citibank kände till liknande fall, vägrade de att återbetala beloppet och hävdade att ansvaret låg hos kunden, skriver Financial TImes.

”Om banken vet att sådana bedrägerier sker, varför gör de inget för att förhindra det?” frågar sig Pitet.

Höjde Swish-gränsen

I Sverige friades Nordea nyligen från ansvar efter att en kund förlorat 100 000 kronor via Swish till bedragare.

Kunden hävdade att banken agerat oaktsamt genom att utan närmare granskning godkänna en höjning av Swish-gränsen från 5 000 till 100 000 kronor.

ANNONS

Tingsrätten ansåg dock att transaktionen inte var obehörig eftersom den initierades av kunden själv.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Arenor för bedrägerier

Den teknologiska utvecklingen har gjort bedrägerier både enklare och mer omfattande.

I USA uppskattar Deloitte att AI-genererade bedrägerier stod för motsvarande över 130 miljarder kronor i förluster under 2022 – och att summan kan fyrdubblas till 2027.

Frustration hos nätbedragna: "Varför gör de inget?"
Finansinspektionen varnar för att bedragarna når ut till sina offer genom annonser och kontakter i sociala medier. (Foto: Finansinspektionen)

Sociala medier som Facebook och Tiktok har blivit centrala arenor för bedrägerier. Bankerna menar att techföretagen också måste ta ansvar, medan konsumentföreträdare efterlyser strängare regler för bankerna.

Anna Sjöblom, ordförande för Konsumentvägledarnas förening i Sverige, kallar domen mot Nordea ett bakslag.

”Bankerna måste börja ta ansvar för säkerheten”, säger hon.

ANNONS

Läs även: Gammal metod bakom nytt bedrägeri – kommer över stora belopp. Dagens PS

”Lämnas utan skydd”

Samtidigt påpekar amerikanska senatorer som Elizabeth Warren att bankerna bör ersätta bedragna kunder.

”Det är orimligt att de som lurats lämnas utan skydd”, säger hon till Financial Times.

Missa inte: Rekordmånga blufföretag – myndigheten slår larm. Realtid

Medan Storbritannien har infört regler som tvingar banker att ersätta bedragna kunder upp till en viss summa, är frågan om ansvar i USA och Sverige fortfarande olöst. Bankerna varnar dock för att ökade regler kan innebära högre kostnader för konsumenterna.

Bedrägeriernas ökande sofistikering, delvis driven av AI, gör situationen alltmer akut. Medan bankerna, techbolagen och politiker diskuterar lösningar, är det kunderna som fortsätter att drabbas.

Läs även: Bedrägerierna som skinnar svensken – nu ännu fler. News55

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]