Det blir allt mer populärt att betala med mobiltelefonen i fysiska butiker och förändringen av våra betalvanor sker snabbare än tidigare, visar nya siffror från Klarna. Hos svenskar upp till 41 år är mobilen nu det populäraste betalsättet – före det fysiska betalkortet.
Fler vill betala med mobilen i butik
Klarnas senaste Money Management Pulse undersöker våra privatekonomiska vanor, med hjälp av data från drygt 21 000 konsumenter i 17 länder, inklusive Sverige. Studien tittar bland annat på vilka betalsätt vi föredrar vid köp i fysiska butiker. Att kontanter blir allt ovanligare är en trend som pågått länge. Men nu visar Klarnas siffror att även det fysiska betalkortet minskar snabbt i popularitet. Samtidigt föredrar allt fler att betala med mobilen, även i fysiska butiker. Det framgår av ett pressmeddelande.
På bara ett drygt år (tredje kvartalet 2021 till fjärde kvartalet 2022) minskade andelen som har fysiskt kort som föredraget betalsätt med 6 procentenheter. Under samma period ökade mobilen som favoritmetod för betalning i fysisk butik lika mycket. Klarnas siffror visar även att mobilen är betydligt mer populär hos svenskarna (31 procent) än hos våra grannar i Finland (17 procent) och Norge (24 procent). Endast Australien har en högre andel som helst betalar med mobilen (36 procent).
Bland svenskar upp till 41 år är det numera långt fler som hellre vill betala med mobilen än med ett plastkort och det är inte bara de yngre som driver utvecklingen. Tidigare låg Generation Z (18-25 år) klart före övriga när det kommer till att ha mobilen som föredraget betalsätt i fysisk butik. Som mest under 2022 var skillnaden 12 procentenheter ner till de mellan 26-41 år. Men i slutet av året har de äldre hängt på – och sprungit om.
Mellan tredje och fjärde kvartalet 2022 har andelen 26-41-åringar som föredrar att betala med mobilen ökat med 10 procentenheter. Samtidigt minskade andelen som föredrar fysiska betalkort med åtta procentenheter, ned till 31 procent. Nu föredrar nästan hälften (48 procent) att betala med mobilen, något fler än 18-25-åringar, där mobilen står för 45 procent.
Förändringen sker även i de äldre generationerna, om än inte lika tydlig. Numera är det mer än en fjärdedel (28 procent) av svenska konsumenter mellan 42-57 år som väljer mobilen framför andra betalsätt i fysisk butik, och 12 procent bland de mellan 58-76 år.
Utöver kontanter, kort och mobil används även smarta klockor och biometriska betallösningar (fingeravtrycksläsare, ögonscanning eller ansiktsigenkänning) för att betala i fysisk butik. 6 procent av svenskarna betalar helst med någon av dessa betalsätt, vilket är i linje med det globala snittet.