Svenska techbolaget Fidesmo tar in ytterligare kapital från 82an Invest med Karl-Johan Persson, Stefan Krook och FAM i spetsen. Dessutom lanserar bolaget ett samarbete med den populära betalkortstjänsten Curve.
Fidesmo samarbetar med Curve och tar in pengar från H&M:s ordförande
Mest läst i kategorin
Fidesmos vision är att användare ska kunna betala med hjälp av bärbar elektronik – wearables – såsom armband, nyckelringar och klockor. Bolaget grundades 2013 och har siktet högt inställt: Målet är att bli Europas ledande betalningsplattform.
Nu har bolaget tagit ytterligare ett steg på vägen dit genom ett nytt samarbete med plånboksappen, betalkortstjänsten och digitalbanken Curve.
– Med Curve skapar detta möjligheter för våra partners att marknadsföra sig utanför de tidigare territoriella gränserna som bankerna har. Fidesmo kan därmed aktivt bygga ut sitt nätverk av OEM-tillverkare i nya länder, säger Mattias Eld, Fidesmos grundare och vd, till Realtid.
Han säger att Tyskland fortsatt är ett stort fokusområde för bolaget, men även betalmarknader som Polen, Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien.
– Expansionen bygger på ett nära samarbete med våra OEM:er och med våra banker, såsom Curve, säger han.
Samarbetet med Curve blir ett komplement till partnerskapet med Visa som Fidesmo ingick för snart två år sedan. Kontraktet med Visa har inneburit att Fidesmo kan samarbeta med fler banker än enbart de som erbjuder Mastercard-kort.
Varför väljer ni nu att samarbeta med Curve?
– Curves lösning på marknaden är mycket väl anpassad för konsumenten. Du behöver inte ett nytt konto att överföra pengar till, utan det är bara att koppla ditt befintliga konto till ett Curvekonto. Detta skapar en flexibel och smidig användarupplevelse som matchar den upplevelse som Fidesmo vill erbjuda, säger Mattias Eld.
Fidesmo gör det möjligt att ansluta kontaktlösa tjänster, såsom betalningar, biljetthantering för kollektivtrafik, kontors- och hotell-access, till olika typer av enheter, såsom wearables, kort och mobiltelefoner. Bolaget tillverkar inte chip utan är en integrationsplattform och kan integrera med chip från befintliga tillverkare såsom NXP, Infineon med flera.
– Detta innebär att våra kryptonycklar ligger på chippen och med dessa kan vi garantera säkerheten som aktörer som Mastercard och Visa kräver av oss, säger Mattias Eld.
I skrivande stund har Fidesmo 22 000 aktiva enheter ute på marknaden, men målet är att fortsätta expandera. Till hjälp har bolaget tagit in pengar från 41an Invest och senare 82an Invest med H&M-ordföranden Karl-Johan Persson och Kivras grundare Stefan Krook i spetsen. Så sent som i september gick 82an Invest med ytterligare en miljon kronor i bolaget, och därmed är även FAM, Foundation Asset Management, med som investerare.