15 fintech-startups deltar i den elfte upplagan av Lighthouse FINITIV, Mastercards partnerskapsprogram i Norden och Baltikum. Hösten upplaga fokuserar på Sverige, Finland och Litauen, med ambitionen att stimulera och stärka startup-scenen i dessa länder.
Fem svenska fintech-startups ska tävla i Mastercards Lighthouse FINITIV
Mest läst i kategorin
Företagen som deltar i höstens program erbjuder lösningar inom en rad olika områden, bland annat ekonomisk kompetens, e-handelsbetalningar, blockkedjebetalningar, bedrägeribekämpning och hantering av privatekonomi. Mastercard Lighthouse syftar till att stödja innovation och partnerskap genom att sätta de deltagande företagen i kontakt med investerare, banker och andra företagspartners. Det framgår av ett pressmeddelande.
Följande företag från Sverige deltar i höstens upplaga av Mastercard Lighthouse FINITIV:
- Waya Finance & Technology är en molnbaserad, heltäckande plattform för fakturahantering. De erbjuder digital hantering utan manuella processer till en bråkdel av kostnaden för en äldre systemkonfiguration.
- Kwikk hjälper företag att bygga D2C-kanaler (Direct to Consumers) så att de kan driva försäljning online.
- Bits Technology utformar dynamiska onboardingflöden och förhindrar bedrägerier genom att använda flera datakällor för dina identitetsbehov.
- Vaulter är en betalningslösning som ökar förtroendet mellan säljare och köpare genom att hålla pengarna i förvar tills leveransen är genomförd.
- Tjing The Wallet är en digital plånbok för barn som stimulerar finansiell läskunnighet genom att göra pengar och ekonomi till något roligt.
Utöver de svenska företagen så deltar fem företag från Litauen och fem från Finland.
De deltagande företagen kommer under programmets gång få presentera sina lösningar och diskutera möjliga samarbetsområden med Mastercard, SEB, Swedbank och OP Group under olika evenemang och workshops. De kommer även att introduceras till investerare från Mastercard Lighthouse’s Investor Circle, som består av över 100 investerare från Europa, Storbritannien och Nordamerika. Dessutom kommer företagen att träffa tillväxtrådgivare som AWS, Fintech Mundi och Invenio Growth, samt få vägledning av marknadsförings- och kommunikationsteam för att tydliggöra deras berättelse och budskap, samt för att optimera medieexponering under och efter programmet.
Parallellt med Lighthouse FINITIV löper Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram för att stötta och skala impact tech-bolag som har stor potential att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling. I höstens upplaga av MASSIV deltar fem företag från Norge, Danmark, Finland och Estland.