Bolån är inte anpassade till privatpersoner – hur märkligt det än låter. Beviset finns inte bara i höga räntor och låg rörlighet, utan hos bolånetagare märks ett bubblande missnöje. De känner sig bakbundna och behöver konkret hjälp. Det menar ekonomiprofilen Claes Hemberg som har gjort en bolånetagarundersökning på uppdrag åt Finansinspektionen.
Claes Hemberg: ”Enklare bolån, tack!”
Mest läst i kategorin
Svenska bolånetagare vill se en enkel standard för bolån, för att bättre kunna förstå, jämföra och välja. Det visar den FI-rapport som Claes Hemberg har jobbat med senaste månaderna och som idag skickas till regeringen.
Hemberg gjorde bland annat en fokusgruppsundersökning i syfte att identifiera de hinder som svenska bolånetagare upplever på bolånemarknaden, och fundera på vilka åtgärder som skulle kunna stärka konsumenternas ställning. Resultatet var entydigt:
– Det är värre än jag anat. Svenska bolånare har idag väldigt svårt att förstå, jämföra och välja bolån. De känner sig översköljda och bromsade av alla bolånefakta. Det är både mängd, bredd, snårigheter… Det är ingen bolåneaktör som får godkänt, skriver Claes Hemberg på sin blogg.
Enligt honom så säger bolånarna rakt ut att branschen gör fel i fakta, urval, språk, metodik och pedagogik, vilket gör att bolån fungerar dåligt för vanligt folk. Bolåneaktörerna agerar dessutom mycket olika vilket gör det svårt för kunderna att jämföra olika aktörer.
– Tänk om varje mataffär hade egen definition på smör, grädde och mjölk. Så är det inom bolån. Bolånarna vill se en tydlig standard. Så att bolån fungerar och presentera på samma sätt överallt. Bolånarna vill också ha ett enkelt förhandsval. Tryggt och billigt. Titta på PPM, säger Claes Hemberg.
Var är alla aktiva bolånare, prutare och flyttare?
– De är en myt. De finns knappt. Det är en liten elit. Majoriteten är istället passiva. De är hyfsat nyfikna på fakta. Men deras kunskap att jämföra, analysera och sedan ändra bolånen fungerar inte i praktiken.
I rapporten lyfter Claes Hemberg fram följande elva problemområden:
1. Konsumenter och tjänster möts inte
2. Faktamängden hindrar
3. Avsaknad av struktur
4. Mer guidande begrepp och språk
5. Metodiken är bristfällig
6. Förhandlingen är en dold nyckelfråga
7. Mer fokus på långa räntor
8. Flyttar hämmas mekaniskt
9. Säljtexter stör
10. Personlig anpassning saknas
11. Bolånare vill se mer aktiva och instruktiva myndigheter
Den rapport som Finansinspektionen och regeringen har fått är en delrapport, som nu ska analyseras för att se hur elimineringen av bolånetagarnas trösklar och hinder går att omsätta till handling. I maj 2024 kommer sedan Finansinspektionens slutrapport om åtgärder.