02 apr. 2025

Realtid

Bank försökte sätta över 870 biljoner till kund

citigroup
Citigroups vd Jane Fraser behöver fortsätta att utveckla säkerhetsrutinerna. (Foto: Alex Brandon/TT/AP)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 02 mars 2025Publicerad: 01 mars 2025

En anställd på Citigroup skrev inte bara en utan flera siffror fel vid en banköverföring. Det höll på att bli en riktigt dyr affär.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En kund i den amerikanska banken Citigroup var bara timmar ifrån att få en rejäl överraskning. Tanken var att banken skulle göra en överföring på 290 dollar, eller drygt 3 000 kronor, till kundens konto.

Istället råkade en anställd mata in en betydligt större summa – närmare bestämt 81 biljoner dollar, eller nästan 870 biljoner kronor. Med den summan skulle kunden exempelvis kunna betala av USA:s statsskuld två gånger om.

Missa inte: Analys avslöjar: Därför har Citigroup svårt att uppfylla kraven. Realtid

Nu gick det inte så långt att pengarna överfördes till kontot – Citigroup hann upptäcka misstaget efter 90 minuter och avbröt transaktionen. Men händelsen väcker ändå uppmärksamhet, skriver Financial Times.

Citigroup fick rejäla böter

Det är nämligen inte första gången som Citigroup har strulat till betalningar. Då råkade banken överföra 900 miljoner dollar till fordringsägare hos Revlon, ett amerikanskt inriktat på skönhet.

Det ledde till utdragna juridiska tvister som slutade med att Citigroup fick tillbaka en del av pengarna, skriver Reuters.

Men myndigheterna ansåg att det tydde på dåliga rutiner hos banken som också fick i uppdrag att uppdatera sina tekniska system, utöver saftiga böter.

ANNONS

Hon ska vända Citigroup i år

Amerikanska storbanken Citigroup har varit på djupt vatten länge. Nu har vd:n Jane Fraser bestämt sig för att vända skutan.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Ska automatisera mer

I det ljuset ses den här incidenten som allvarlig, även om banker inte är skyldiga att rapportera in dem till tillsynsmyndigheter.

Men en källa som Financial Times har talat med säger att det bara var en av tio felaktiga överföringar – som dock lyckades stoppas – på över en miljard dollar under förra året.

Missa inte: Ännu en storbank skippar mångfald. Dagens PS

Banken väljer att fokusera på att händelsen stoppades i tid och skyller på den mänskliga faktorn som nu ska få mindre inflytande över arbetet.

”Även om det inte var någon påverkan på banken eller vår kund, sätter episoden fokus på våra fortsatta ansträngningar att fortsätta eliminera manuella processer och istället automatisera dem”, skriver Citibank i en kommentar.

ANNONS

ANNONS

Citi: Osäkert om bankerna kommer tjäna pengar på AI

Storbankerna måste växla upp i AI-rejset för att inte tappa mark mot fintechbolag. Men de största vinnarna väntas kunderna bli.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS