En anställd på Citigroup skrev inte bara en utan flera siffror fel vid en banköverföring. Det höll på att bli en riktigt dyr affär.
Bank försökte sätta över 870 biljoner till kund


Mest läst i kategorin
En kund i den amerikanska banken Citigroup var bara timmar ifrån att få en rejäl överraskning. Tanken var att banken skulle göra en överföring på 290 dollar, eller drygt 3 000 kronor, till kundens konto.
Istället råkade en anställd mata in en betydligt större summa – närmare bestämt 81 biljoner dollar, eller nästan 870 biljoner kronor. Med den summan skulle kunden exempelvis kunna betala av USA:s statsskuld två gånger om.
Missa inte: Analys avslöjar: Därför har Citigroup svårt att uppfylla kraven. Realtid
Nu gick det inte så långt att pengarna överfördes till kontot – Citigroup hann upptäcka misstaget efter 90 minuter och avbröt transaktionen. Men händelsen väcker ändå uppmärksamhet, skriver Financial Times.
Citigroup fick rejäla böter
Det är nämligen inte första gången som Citigroup har strulat till betalningar. Då råkade banken överföra 900 miljoner dollar till fordringsägare hos Revlon, ett amerikanskt inriktat på skönhet.
Det ledde till utdragna juridiska tvister som slutade med att Citigroup fick tillbaka en del av pengarna, skriver Reuters.
Men myndigheterna ansåg att det tydde på dåliga rutiner hos banken som också fick i uppdrag att uppdatera sina tekniska system, utöver saftiga böter.

Hon ska vända Citigroup i år
Amerikanska storbanken Citigroup har varit på djupt vatten länge. Nu har vd:n Jane Fraser bestämt sig för att vända skutan.
Senaste nytt
Ska automatisera mer
I det ljuset ses den här incidenten som allvarlig, även om banker inte är skyldiga att rapportera in dem till tillsynsmyndigheter.
Men en källa som Financial Times har talat med säger att det bara var en av tio felaktiga överföringar – som dock lyckades stoppas – på över en miljard dollar under förra året.
Missa inte: Ännu en storbank skippar mångfald. Dagens PS
Banken väljer att fokusera på att händelsen stoppades i tid och skyller på den mänskliga faktorn som nu ska få mindre inflytande över arbetet.
”Även om det inte var någon påverkan på banken eller vår kund, sätter episoden fokus på våra fortsatta ansträngningar att fortsätta eliminera manuella processer och istället automatisera dem”, skriver Citibank i en kommentar.
ANNONS

Citi: Osäkert om bankerna kommer tjäna pengar på AI
Storbankerna måste växla upp i AI-rejset för att inte tappa mark mot fintechbolag. Men de största vinnarna väntas kunderna bli.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.