Realtid

Avanza utsedd till Sveriges högst ansedda företag – Nordea i botten

Foto: Henrik Montgomery TT
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 21 feb. 2022Publicerad: 21 feb. 2022

Nätmäklaren Avanza tar över första platsen som Sveriges högst ansedda företag efter Ikea.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Avanza puttar ner möbeljätten Ikea som Sveriges högst ansedda företag, enligt en färsk undersökning från Reputation & Trust. Ikea, som samtidigt ökat sitt anseende under 2021, får en andra plats. Det framgår av ett pressmeddelande. Bland de tio högst ansedda bolagen återfinns ytterligare en finansaktör, nämligen Länsförsäkringar, som säkrar en åttondeplats.

– Sparintresset, den nära dialogen med våra kunder och vårt fokus på att göra det som är bäst för dem gör att fler fått upp ögonen för oss. En bättre framtid för fler genom rätt förutsättningar för sparande är det som driver oss. Vi är oerhört stolta över denna fantastiska utnämning, säger Rikard Josefson, vd för Avanza, i en presskommentar.

Nordea hamnar på motsatta änden av skalan i den aktuella mätningen, det vill säga bland de tio lägst ansedda företagen i Sverige. De sämsta placeringarna får Kronfågel med betyget ”Dåligt” och Attendo som betygssätt som ”Mycket dåligt”.

– Första steget i datainsamlingen gjordes i juni strax efter att både Attendo och Kronfågel synts i negativa artiklar vilket förmodligen bidrog till att de hamnade på listan. Men betygssättningen har skett under hösten vilket också visar att den negativa uppfattningen finns kvar. Vi ser också att intressentstödet för dessa två ligger ännu lägre vilket påverkar saker som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investorer. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamheten med så lågt anseende, säger Ingrid Landahl och fortsätter.

Avanza Reputation & TrustKälla: Reputation & Trust 

Undersökningen mäter och analyserar uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende, i år bland 2 785 svenskar . Mätningen genomförs av kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i elva år i fler än 40 länder.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS