Realtid

Avanza har Sveriges nöjdaste sparare

Avanza har Sveriges nöjdaste sparare
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 04 dec. 2023Publicerad: 04 dec. 2023

Svenskt Kvalitetsindex specialstudie om hur kunderna upplever bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper har i flera år påvisat höga kundnöjdhetsnivåer. Årets studier visar på en bred nedgång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Inflation, räntenivåer och ekonomisk osäkerhet gör att kunderna efterfrågar mer kontakt och mer information. SKI ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare.

De som haft nöjdast kunder under längre tid försvarar sina positioner även under 2023. Det handlar om SBAB inom bolån och fastighetslån och Avanza inom sparande. Länsförsäkringar Bank får bäst betyg inom privatlån.

I studien ställer SKI också ett antal frågor kring hållbarhet och om det är viktigt kring exempelvis sitt sparande eller om det är avgörande för framtida val av fastighetslån. Nästan sju av tio kunder har inte sett över sitt sparande med hänsyn till hållbarhet. Motsvarande tendenser ser SKI i övriga segment.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS