Realtid

Analys avslöjar: Därför har Citigroup svårt att uppfylla kraven

Analys avslöjar: Därför har Citigroup svårt att uppfylla kraven
Citigroup står inför utmaningar med att förbättra personalens färdigheter inom kritiska områden som riskhantering och compliance, vilket försvårar arbetet med att uppfylla regulatoriska krav. (Foto: Richard Drew / AP Photo / TT)
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 15 okt. 2024Publicerad: 15 okt. 2024

Citigroup har svårt att lösa sina regulatoriska problem trots stora investeringar. En intern analys avslöjar att det beror på brister i personalens kompetens inom efterlevnads- och riskkontrollsystem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I juni fick banken böter på 136 miljoner dollar från tillsynsmyndigheter för att ha rapporterat felaktiga uppgifter om lån till ett värde av tiotals miljarder dollar, vilket bland andra Financial Times och Invezz har skrivit om.

I samband med detta genomgick Citigroup en omfattande omstrukturering som bland annat innebar att ansvaret för bankens datakontroll och efterlevnadsarbete flyttades från operativa chefen Anand Selva till nyutnämnda teknikchefen Tim Ryan.

Läs mer: Citigroup drar ned på analytiker. Realtid

Citigroups egen analys avslöjar

En intern analys, som nyhetsbyrån Reuters tagit del av, visar att banken inte har tillräckligt med kvalificerad personal eller rätt utbildningsverktyg för att hantera dessa frågor.

Detta har bidragit till att det tagit flera år att åtgärda de problem som framkommit tidigare i regulatoriska reprimander, utfärdade av amerikanska tillsynsmyndigheter.

”Vi fortsätter att investera kraftigt i talang och utbildning för att säkerställa att vi har rätt personer och expertis inom kritiska områden som data, risk, kontroll och regelefterlevnad”, säger Citigroup i ett uttalande till Reuters.

Missa inte: Nischbanker i riskzonen med Finansinspektionens nya spelregler. Realtid

ANNONS

Banken förnekar

För att ytterligare komplicera situationen genomförde Citigroups vd Jane Fraser stora nedskärningar under 2023, vilket inkluderade uppsägningar av personal som arbetade med just dessa regulatoriska problem. 

Trots att vissa källor hävdar att uppsägningarna stört arbetet, förnekar banken att de skulle ha påverkat deras åtgärdsplaner.

Citigroup har nu 13 000 personer dedikerade till att förbättra sina kontroller och system, men fortfarande tycks stora utmaningar kvarstå.

Läs också: Striden om Klarna hårdnar: ”Grundlösa anklagelser”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS