Realtid

ABG massrekryterar från Carnegie: ”Ska vara etta på private banking om fem år”

Jonas Ingerdal Predikaka, Head of Wealth Management på ABG Sundal Collier.
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 21 mars 2023

Andreas Ebbe, Fredrik Göthe, Jonas Elofsson och Marcus Bohmelin – det är namnen på de nygamla kollegor som ABG Sundal Collier har lockat över från Carnegie. Och fler är på väg in, det berättar Anna Tropp, ABG:skommunikations- och hållbarhetschef, som tidigare arbetade på Carneo. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Ja, detta är vårt startteam, men det kommer absolut att behövas fler medarbetare framöver – inte minst när vi nästa år drar igång verksamheten och börjar att välkomna kunder på riktigt, säger Anna Tropp.

Andreas Ebbe och Fredrik Göthe kommer att arbeta med försäljning, medan Jonas Elofsson blir bolagets egen internjournalist och Marcus Bohmelin arbetar med branding och digital marknadsföring.

Alla fyra har tidigare arbetat på Carnegie – samma bank som Jonas Ingerdal Predikaka själv lämnade i fjol. Som Realtid också kunde avslöja lämnade nyligen såväl Carnegies vd Björn Jansson som toppcheferna Fredrik Billving och Anna Ronge.  Även Oskar Herdland lämnade Carnegie, men han driver idag en egen fond i London. 

Om ytterligare personer från Carnegie kommer att rekryteras till ABG Sundal Collier återstår att se – men fokus nu för Jonas Ingerdal Predikaka och hans kollegor är att ta fram en digital plattform och ett kunderbjudande.

– Vi ska starta en privatbank från grunden, vilket ingen gjort i Sverige på mycket länge, och vi göra det på bästa möjliga sätt. Det innefattar produktutveckling och framtagning av högkvalitativt innehåll samt etablering av kanaler för att föra ut detta till våra potentiella kunder. Det är detta som teamet som nu är på plats kommer att arbeta med. Vi har inget arv som tynger oss, istället har vi har en ledande investmentbank bredvid oss som i allra högst grad kan bidra med insikter och innehåll, säger Jonas Ingerdal Predikaka till Realtid.

Hur ser era målsättningar ut?
– Vi ska vara rankade etta om fem år. Marknadsandelar kommer naturligt om du har en bra produkt och nöjda kunder, säger han.

Hur ska ni nå dit?
– Vi ska kombinera en modern och användarvänlig IT-plattform med den bästa rådgivningen och den bästa produktutvecklingen i en oberoende miljö utan eget fondbolag. Flera av de befintliga aktörerna har en eller två av dessa men i vår mening är det inte någon som lyckats kombinera alla tre, säger Jonas Ingerdal Predikaka.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS