Realtid

Avanza och SBAB har Sveriges nöjdaste kunder

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 07 dec. 2020Publicerad: 07 dec. 2020

För helt unika elfte året i rad vinner Avanza Svenskt Kvalitetsindex (SKI) utmärkelse Sveriges nöjdaste kunder i kategorin sparande – och SBAB vinner i kategorin bolån och fastighetslån.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Nöjda kunder är själva drivkraften i allt vi gör. Och ett så speciellt år som i år har det känts extra viktigt att finnas där för våra kunder. Därför sträcker vi på oss lite extra idag och känner en enorm stolthet och glädje över att vi för helt otroliga elfte året i rad lyckats leva upp till våra kunders höga förväntningar. Stort tack till alla magiska kunder som gillar det vi gör, och som fortsätter sporra oss att bli ännu bättre”, säger Rikard Josefson, vd Avanza i en presskommentar.

I sin undersökning mäter och analyserar SKI kundernas nöjdhet och lojalitet till bankerna. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet. Avanza ökade jämfört med förra årets mätning och förstärker sin ledande position inom kundnöjdhet.

I undersökningen ingår en NPS-mätning (Net Promotor Score) som visar kundernas rekommendationsgrad. Även denna ger Avanza en tydlig förstaplacering med ett NPS på 67. Det är med god marginal till övriga aktörer och branschsnittet på 10.

SBAB har för andra året i rad nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,9 inom kundnöjdhet, vilket är väsentligt över branschsnittets 69,7. För fastighetslån är det tredje året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet som med ett betyg på 78,9 placerar sig långt över branschsnittets 72,0.

– Det är otroligt roligt att vi i år igen har Sveriges nöjdaste kunder. Vi har ett tydligt, enkelt och transparent erbjudande, vilket uppskattas mycket av våra kunder. Det är också väldigt roligt att se att hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, säger Klas Danielsson, vd SBAB.

Det som utmärker de banker som får högst placering är enligt SKI främst enkelhet, både vad gäller att bli kund och vara kund, och att de får goda betyg för sina digitala tjänster. Utöver detta lägger kunderna även vikt vid faktorer som hållbarhet och samhällsansvar.

– På SBAB skiljer vi inte på affärsmål och hållbarhetsmål utan grunden för vår verksamhet är hållbarhet. Vi är en del av lösningen till många av de utmaningar som samhället står inför. Det är glädjande att hållbarhet värderas högt bland bankkunder, det påverkar hela branschen i en positiv riktning, säger Klas Danielsson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS