Realtid

Ansett institut erbjöd Wihlborgs greenwash

Ulrika Hallengren, vd, Whilborgs
Ulrika Hallengren, vd, Whilborgs. Foto: Whilborgs
Torbjörn Isacson
Uppdaterad: 15 juli 2021Publicerad: 15 juli 2021

Fastighetsbolaget Wihlborgs har blivit erbjudet greenwash av ett välrenommerat institut som klassas som experter på hållbarhetsfrågor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– I ett möte med ett högt ansett och fint institut blev vi erbjudna greenwash, säger Wihlborgs vd Ulrika Hallengren.

– Det är långt ifrån acceptabelt.

Många i fastighetsbranschen är överens om att kraven på grön omställning i hög grad kommer från finanssektorn, och en stor del av bolagens finansiering är numera kopplad till olika mål för hållbarhet. Det påverkar även investerarnas syn på bolagen på aktiemarknaden.

– Om man inte steppar upp på det här så är det inte säkert att man har tillgång till kapital, konstaterar Ulrika Hallengren. Men när man administrerar sig fram till grönt istället för att göra grönt är det greenwashing för mig.

Hon fortsätter:

– Alla behöver se över sin verksamhet, om man gör en förändring på riktigt eller för syns skull. I så fall får man fundera på om man är på rätt väg. Och det finns uppenbarligen ett förbättringsarbete att göra för alla.

Vad som räknas som grönt och hållbart är delvis också ett rörligt mål.

– Det är inte lätt att orientera sig i hur man ska göra och hur man ska mäta. Det som räknades som grönt i Sverige i förrgår kanske inte kommer att vara det i morgon.

ANNONS

Det har också vuxit fram en stor och lönsam industri som ska hjälpa bolagen i de här frågorna.

– Även om jag inte tror att hela institutet står bakom vad den här medarbetaren sa för 1,5 år sedan så påverkar det min syn på varumärket, säger Ulrika Hallengren, utan att vilja gå in på vilket institut det handlar om.

– Men om man säger att man är specialist på den frågan så har man ett extra stort ansvar.

Wihlborgs är även ett av de få börsnoterade fastighetsbolag som inte betalar för en rating från ett ratingsinstitut.

– Det är viktigt att man kan säkerställa att ratingen sker på ett oberoende sätt. Själva affärsmodellen som sådan blir lite haltande, och det kan ge lite felaktiga incitament, säger Ulrika Hallengren.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS