Realtid

Allra slutar sälja premiepension via telefon

Sara Johansson
Uppdaterad: 15 apr. 2014Publicerad: 15 apr. 2014

Efter regeringens proposition om att stoppa muntliga avtal av premiepensioner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Förvaltningsbolaget Allra meddelar i dag att bolaget upphör med att sälja den diskretionära förvaltningstjänsten av premiepensionen till sina kunder via telefon.

Den 1 juli i år träder en ny regel i kraft som säger att företag som säljer råd och förvaltning av premiepension i telefon måste få en skriftlig bekräftelse från kunden om denne verkligen vill köpa tjänsten. Detta har lett till att flera företag valt att stoppa telefonförsäljningarna. Senast i raden är Allra.

Bolaget meddelar att man istället ska ”utveckla kunderbjudandet och rådgivningen” samt fortsätter att fokusera på förvaltningen av kundernas pensionskapital.

– De tekniska förändringarna i premiepensionssystemet innebär att vi inte längre kan på ett för kunderna fördelaktigt sätt tillhandahålla tjänsten. Vi tar också hänsyn till viljeinriktningen hos myndigheter och lagstiftare samt den pågående debatten gällande konsumentskyddet vid telefonförsäljning och har beslutat att upphöra med tjänsten, säger Alexander Ernstberger, vd för Allra-koncernen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS