”Alarmerande” missnöje mot svenska arbetsgivare

Taggar i artikeln

Arbete distansarbete Epassi Randstad
arbetsgivarearbetsgivare
””Med ganska enkla hjälpmedel kan mycket av missnöjet elimineras”, säger experten. (Foto: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

Många medarbetare är missnöjda med sina personalförmåner, något som gått över huvudet på arbetsgivarna: ”Bör tas på allvar.”

Sarah Carlsson

Arbetsgivarna tycks överskatta hur nöjda deras anställda är med personalförmånerna som erbjuds, enligt en ny rapport från fintechbolaget Epassi. 

65,9 procent av arbetsgivarna tror att deras anställda är nöjda, men endast 39,4 procent av dem håller med. 

Missnöjet har dessutom vuxit sedan förra året. Över hälften av medarbetarna är inte nöjda med sina förmåner, vilket är en försämring med 8 procentenheter. 

Annons

“Missnöjet vi ser här är alarmerande och något som arbetsgivare bör ta på allvar”, säger Åsa Severgårdh, vd på Epassi Sweden, i ett pressmeddelande.

Skippa kvitton

Enligt Severgårdh finns det en hel del saker som arbetsgivarna kan göra för att minska missnöjet och underlätta för de anställda. 

Digitala verktyg för friskvård och medarbetarundersökningar är två exempel.

Annons

Digitalisera och skippa kvitton, föreslår hon också.

”Med ganska enkla hjälpmedel kan mycket av missnöjet elimineras”, säger Severgårdh.

Flexibilitet i fokus

Medarbetarna i undersökningen värdesätter särskilt flexibla arbetstider och flexibilitet kring träning. Flexibilitet verkar vara populärt för många och återkommer i flera studier, skriver Kollega.

Annons

I förmånsbolaget Benifys rapport ”Framtidens arbetsgivare: En plats i förändring” framkommer det att den förmån som anställda anser viktigast är just att få arbeta flexibelt. Många vill kunna växla mellan att arbeta på distans och på sin arbetsplats. 

Det står även högt i kurs bland personer som söker jobb, visar en rapport från bemanningsföretaget Randstad. 

”Många av kandidaterna uppger att de skulle tacka nej till ett jobb som inte erbjöd flexibilitet gällande arbetstider och placering”, säger Camilla Campelo, HR-direktör hos Randstad, till Kollega.

Läs mer:
Bra ledarskap? Lär av skönlitteraturen. Realtid
Klyftan växer mellan chefer och anställda. Realtid

Annons