AI och VR – Metas nya framgångsrecept?

Taggar i artikeln

AI Mark Zuckerberg Meta VR
AI och VR – Metas nya framgångsrecept?AI och VR – Metas nya framgångsrecept?
Meta har implementerat förbättrad AI i sitt nya headset, vilket gör det möjligt för användare att interagera med det virtuella innehållet via rörelser och röstkommandon. (Foto: Godofredo A. Vásquez/AP/TT)
Publicerad
Uppdaterad

I ett försök att locka nya användare och investerare lämnar Mark Zuckerberg metaverse för 3D-headset, kändisröster och smarta glasögon. Det ser ut som att strategin redan har lönat sig.

Joakim K E Johansson

Mark Zuckerberg har bytt fokus i sin metaverse-strategi och satsar nu hårt på artificiell intelligens och virtual reality (VR) för att locka både konsumenter och investerare.

Även om Metas investeringar i VR-teknologi hittills har varit en besvikelse, öppnar AI upp en ny väg framåt för techjätten, skriver Wall Street Journal.

Förbättrad AI

Under Metas årliga utvecklarkonferens visade Zuckerberg bland annat upp företagets senaste headset med namnet Meta Quest 3S.

Annons

Headsetet kommer att kosta motsvarande 3 000 svenska kronor och kombinerar virtuell verklighet och förstärkt verklighet (AR). För att öka tillgängligheten för fler konsumenter har den ett lägre pris.

En nyckelfunktion i headsetet är att Meta har implementerat förbättrad AI, vilket gör det möjligt för användare att interagera med det virtuella innehållet via rörelser, röstkommandon och även en neural handledskontroll, skriver AOL.

Kända röster

Bland de senaste innovationerna finns också den digitala assistenten Meta AI, som nu får röster från kända skådespelare som Awkwafina, John Cena och Judi Dench.

Annons

Dessutom uppgraderas företagets populära smarta glasögon av märket Ray-Ban, som nu får funktioner som realtidsöversättning och påminnelseaviseringar.

Massiv räckvidd

Meta skiljer sig från sina techkonkurrenter som Google och Apple genom att ha en bredare användarbas. Över 3,3 miljarder människor använder Metas appar dagligen, jämfört med Apples 2,2 miljarder.

Denna massiva räckvidd gör att Metas AI-verktyg når ut till fler utan att användarna behöver göra stora investeringar, vilket till exempel är fallet med Apples AI-funktioner som kräver en iPhone 15.

Annons

Trots en förlust på 16,7 miljarder dollar, nästan 170 miljarder svenska kronor, och omfattande utgifter har Metas aktie stigit med över 60 procent i år. Det går alltså oväntat bra för företaget.

Stor potential

Analytiker ser Meta som en ledande aktör inom AI, vilket driver optimismen kring företagets framtida potential.

Enligt Justin Post på investmentbanken BofA Securities är Meta en ledande aktör inom AI-utveckling. Gil Luria från investmentbanken D.A. Davidson noterar att AI redan ger positiva effekter för Metas kärnverksamhet inom reklam.

Läs även:
Meta riskerar miljardböter: ”Stor seger för medborgarna”. Realtid
EU:s varning till Apple: Öppna upp Iphone – annars. Realtid

Annons