Banksektorn kan tjäna hundratals miljoner dollar med hjälp av generativ AI. Men det finns risker med att göra sig beroende av techjättarna.
AI-larmet från storbankerna: Låser oss fast
Generativ AI sprider sig som bekant över i stort sett samtliga sektorer – så även inom bankväsendet.
Sedan Open AI:s chatbot ChatGPT lanserades hösten 2022 har bankerna utnyttjat generativ AI för att bli bättre på kundservice, förebyggande av bedrägerier och sammanfattning av rapporter.
Konsultjätten McKinsey uppskattar att tekniken kan tillföra mellan 200 och 340 miljarder dollar årligen till den globala banksektorn genom ökad produktivitet.
Men som det oftast är med tekniska nymodigheter uppstår nya och mer eller mindre oförutsedda risker.
Hotet från inlåsningseffekten
”AI kräver enorma mängder datorkraft och det enda sättet att på ett förnuftigt sätt få tillgång till den är från stora techbolag”, säger Joanne Hannaford, Deutsche Banks techstrateg, enligt Reuters.
Att på egen hand utveckla tekniken skulle med andra ord bli väldigt kostsamt för de som vill utnyttja chattbotar av ChatGPT:s kaliber.
Men så finns ju det som kallas för leverantörsinlåsning, där man gör sig så pass beroende av en plattform eller tjänst att det till slut riskerar att kosta multum om man vill byta den.
”Mer och mer beroende”
Nederländska storbanken ING testar för närvarande en chatbot som används för 2,5 procent av bankens kundtjänstchattar.
Inom ett år väntas över hälften av alla dessa ske med hjälp av generativ AI.
”Jag förväntar mig att bli mer och mer beroende av stora techföretag framöver för infrastruktur och hårdvara”, säger ING:s analyschef Bahadir Yilmaz.
Han uppmanar därför europiska banker att säkerställa att man faktiskt kan byta mellan olika techleverantörer innan man hunnit göra sig alltför beroende av dem.
Läs mer:
Svenska storbanker godkända i EU-stresstest. Realtid
Microsoft miljardsatsar på AI i Sverige. Realtid
Här är AI-användarnas stora skräck på jobbet. Realtid