01 mars 2025

Realtid

Voi vrålåker mot börsen: "Tillväxten kommer accelerera"

Voi
"Nu har vi mycket pengar att kunna investera i tillväxt igen under 2025", säger Vois vice vd Mathias Hermansson. (Foto: Gorm Kallestad/TT)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 31 jan. 2025Publicerad: 31 jan. 2025

Svenska elsparkcykelbolaget Voi har gjort en U-sväng mot lönsamhet och rapporterar för första gången ett positivt justerat rörelseresultat för helåret 2024.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under 2024 ökade Vois omsättning med 13 procent till 1,5 miljarder kronor. Bolaget redovisar en justerad rörelsevinst på 11,5 miljoner kronor, en förbättring från 2023 då förlusten var 355 miljoner kronor, skriver Breakit.

”Vinstökningarna kommer bli höga”, säger Mathias Hermansson, vice vd och finanschef på Voi​, till Dagens Industri.

Missa inte: Hjulen på Voi snurrar runt, runt, runt – går fortfarande back. Realtid

Voi kör på högsta växeln

Den förbättrade rörelsevinsten är, enligt Hermansson, ”en viktig milstolpe”.

”Redan efter januari, kanske i februari, kommer vi vara lönsamma på den totala ebit-nivån”, säger han till DI.

Bolagets största ägare, VNV Global (börskurs VNV Global), har skrivit upp Vois värdering med 26 procent till 5,3 miljarder kronor.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Avgörande för börsen

ANNONS

Vd Per Brilioth​ tror att bolaget är redo för börsen lagom till sommaren 2026, enligt Dagens Industri.

Voi planerar att expandera sin fordonsflotta med en ny generation elsparkcyklar och cyklar, finansierat genom en obligation på 568 miljoner kronor​.

Läs mer: Voi hotar att lämna London. News55

Den ökade flottan förväntas driva tillväxt och öka lönsamheten, något som är avgörande för att stärka bolagets börsplaner, skriver DI.

Ökar närvaron

Samtidigt inför Stockholm Stad nya regler för hyrcyklar genom att sänka avgiften för dessa fordon med 800 kronor per cykel och år.

Det kan ge Voi en möjlighet att diversifiera sitt utbud och öka närvaron i huvudstaden, enligt Dagens Industri.

Trots framstegen har bolaget en bit kvar innan full lönsamhet kan uppnås.

ANNONS

Stora kostnadsbesparingar

Breakit påpekar att Voi tidigare lovade vinst redan 2021, men det året slutade med en förlust på nästan 900 miljoner kronor.

Sedan dess har stora kostnadsbesparingar gjorts.

”Nu har vi mycket pengar att kunna investera i tillväxt igen under 2025, så den kommer accelerera i år. De ska framför allt gå just till en ny fordonsflotta”, säger Hermansson.

Läs mer: Voi rasar mot Fröken Snusk – kan bli ny ”Barbie Girl”. DagensPS.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS