Tre år efter att ha lämnat Ryssland överväger västerländska företag en återkomst. Dock möter de en förändrad verklighet och hårda politiska beslut.
Vill tillbaka till Ryssland – men är dörren redan stängd?


Mest läst i kategorin
Efter att Ryssland inledde sitt krig mot Ukraina för tre år sedan valde många västerländska företag att lämna landet. När fredsförhandlingar nu diskuteras på allvar, överväger vissa en återkomst.
Men den ryska marknaden har förändrats avsevärt under deras frånvaro, med inhemska och kinesiska varumärken som har fyllt tomrummet, skriver Reuters.
Missa inte: Kommer företagen att återvända till Ryssland? Realtid
Henderson, en rysk herrklädeskedja som noterades på Moskvabörsen i slutet av 2023, har sett en försäljningstillväxt tre gånger snabbare än marknadens genomsnitt på 8 procent.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Företaget tillskriver detta främst tillgången till bättre butikslägen efter de utländska varumärkenas uttåg.
Samtidigt fortsätter vissa stora västerländska varumärkens produkter att säljas genom alternativa kanaler, exempelvis via gråimport eller lokala distributörer.
Betydande omvandling
”Marknaden har inte förändrats signifikant, eftersom majoriteten av de utländska varumärkena (60-80 procent av de globala tillverkarna, enligt våra uppskattningar) inte lämnade”, uppger Hendersons pressavdelning enligt Reuters.
”De har bara ändrat försäljningskanaler, använt lokala multibrand-butiker eller bytt skyltar och introducerat nya varumärken”, skriver de vidare.

Putin: Europa kan vara med – men USA och Ryssland går först
Putin öppnar för Europa vid förhandlingsbordet – men delar inte Trumps optimism om ett snabbt slut på kriget. Vem sätter villkoren?
Förutom förändringar inom detaljhandeln har den ryska bilmarknaden genomgått en betydande omvandling.
Efter att västerländska biltillverkare som Renault, Volkswagen och Nissan drog sig tillbaka, har kinesiska märken ökat sin marknadsandel från mindre än 10 procent till över 50 procent av nybilsförsäljningen.
Inhemska tillverkare står nu för cirka 30 procent av försäljningen, en ökning från tidigare 20 procent.
Senaste nytt
”Ryssar borde ha ett val”
Trots dessa förändringar uttrycker vissa ryska konsumenter en önskan om större valfrihet.
”Jag skulle föredra att de återvänder. Ryssar borde ha ett val”, säger Moskvabon Laysen Faskhutdinova till Reuters.
Missa inte: Rysk gas splittrar EU: ”Hur dumma kan vi vara?”. Realtid
Samtidigt har Rysslands president Vladimir Putin betonat att inhemska tillverkare ska prioriteras om utländska företag återvänder.
Industriminister Anton Alikhanov har också påpekat att landet nu fokuserar på att stärka sina egna varumärken och ekonomiska allianser inom den eurasiska ekonomiska unionen.
Han menar att Ryssland inte väntar med öppna armar på företag som tidigare valde att lämna.
ANNONS

Det ligger bakom Rysslands konflikt med Ukraina
Under 1700-talet genomförde ryssarna en storskalig invasion av Ukraina och underkuvade de som en längre tid befolkat landet.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.