Bonnier ska satsa mellan en halv miljard och 2 miljarder kronor på ljud och musik de kommande åren. Bland annat står poddar och musikrättigheter på shoppinglistan. Det uppger källor till den Bonnierägda sajten Breakit.
Uppgifter: Bonnier ska miljardinvestera i poddar och musikrättigheter
Mest läst i kategorin
Efter att Bonnier sålde sin broadcastingdel med TV4 och C More i spetsen har bolaget byggt upp en nettokassa om 5 miljarder kronor, som bränner i fickan. Dessa pengar kommer delvis att användas av Bonniers riskkapitalgren, som nyligen bytte namn från Bonnier Ventures till Bonnier Capital och som just nu är på jakt efter en ny vd, med hjälp av headhunter-firman Odgers Berndtson.
Mellan 500 och 2 000 miljoner kronor ska Bonnier investera i temat ”musik och ljud”, det avslöjar sajten Breakit, som nyligen delvis köptes upp av just Bonnier.
För närvarande är Bonnier största ägare i poddplattformen Acast, och enligt Breakit är det en rimlig spekulation är att Bonnierledningen bland annat tänker sig investeringar i just poddsegmentet – kanske genom att Acast köpts ut från börsen.
Breakit bedömer också att musikrättigheter är en relativt lågt hängande frukt, inte minst genom de historiska investeringar som bolaget har gjort i Willard Ahdritz bolag Kobalt.
Enligt Breakits källor hänger dock Bonniers investeringar i techbolag som Juni, Lavenda och Klarna mer löst, då instruktionen till den nya vd:n för Bonnier Capital är att ”samtliga innehav skall utvärderas”.