Realtid

Svenska matteappen på väg mot miljardvärdering

Svenska matteappen på väg mot miljardvärdering
Magmas grundare, vd Henrik Appert och operativ chef Arvid Gilljam. (Foto: Magma)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

AI-drivna Magma har snabbt blivit en favorit i svenska klassrum. Nu satsar företaget på internationell expansion efter att ha säkrat 430 miljoner kronor i kapital.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Magma, tidigare Matteappen, är en svenskutvecklad matteapp som används av hälften av eleverna i svenska grundskolan.

Appen erbjuder en AI-baserad lösning som analyserar elevers arbete i realtid, identifierar kunskapsluckor och ger lärarna insikter direkt.

Missa inte: Svenska AI-bolagets investeringsrunda drar in multum. Realtid

”Tidigare blev elevernas kunskapsluckor tydliga först efter ett prov. Men då är det försent att åtgärda dem, eftersom man ska vidare till nästa del i matteboken”, säger Magmas medgrundare och vd, Henrik Appert, till Dagens Industri.

Hög betalningsvilja

Tjänsten kostar 120 kronor per elev och år i Sverige och något mer i USA – där betalningsviljan är högre.

Så pass att SaaS-bolaget expanderar hos grannen på andra sidan Atlanten. Appen har nyligen tagit in 430 miljoner kronor i investeringar, ledda av amerikanska Five Elms Capital.

”De delar vår vision och har erfarenhet skala bolag inom edtech, med Apptegy som främsta exempel”, säger Appert.

ANNONS

Läs mer: Grym på matte och sugen på hög lön? Här är perfekta jobbet. Dagens PS

”Skapa den bästa produkten”

Med en tillväxttakt på 125 procent och en omsättning som väntas överstiga 100 miljoner kronor nästa år, är Magma på god väg mot en miljardvärdering. Lönsamheten når man förhoppningvis inom tre år.

Kapitalinjektionen ska användas för produktutveckling och expansion i Sverige, USA och Storbritannien – samt två nya marknader till 2026.

”Vi har fokus på att växa i hög takt och skapa den bästa produkten”, säger Appert.

Läs mer: Myten vi alla förlorar på i arbetslivet. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS