Nu lanseras Lyvia – ett nytt företag med 35 dotterbolag inom mjukvara, it och digital marknadsföring. Vd för satsningen är Sebastian Karlsson, medgrundare av Mirovia, styrelsemedlem i Esmaeilzadeh Holding och mångårig medarbetare i Serendipity.
Serendipityveteran storsatsar på digital infrastruktur
Mest läst i kategorin
Målet för Lyvia är att bli den ledande aktören i Europa när det kommer till leverans av tjänster och produkter för affärskritisk digital infrastruktur. Det säger vd Sebastian Karlsson till Realtid.
– Vi vill fortsätta vår expansion och gå från ett nordiskt till ett europeiskt bolag med kunder över hela världen. När Europa blir spelplanen har vi större möjligheter att fortsätta vår tillväxtresa, säger Sebastian Karlsson.
Han sitter i många styrelser, har ett brett CV inom försäljning och har dessutom köpt Zlatans tidigare hus i Åre, tillsammans med entreprenörskollegorna Saeid Esmaeilzadeh och Kamjar Hajabdolahi.
Lyvia bildas genom att slå ihop Mirovia med det mer marknadsföringsinriktade bolaget Äleven. Största investeraren i Lyvia är Esmaeilzadeh Holding. Enligt Sebastian Karlsson så kommer det DNA som har skapats i Mirovia att leva vidare, men i ny tappning genom Lyvia.
– Vi vill vara den ledande aktören i Europa när det kommer till leverans av tjänster och produkter för affärskritisk digital infrastruktur. Vi har redan från start 35 bolag i portföljen, många nya förvärv på gång ute i Europa, och en proformaomsättning på 2 miljarder. Siktet är inställt på en notering inom 18-24månader, säger Sebastian Karlsson.
På vilket sätt blir dotterbolagen mer framgångsrika genom att hamna under Lyviasparaply?
– Vi låter bolagen fortsätta göra det som gjort dem framgångsrika, men ger dem nya verktyg för att växa. När de får tillgång till nya tjänster och produkter som adderas till gruppen så skapas nya möjligheter till tillväxt och ett bättre kunderbjudande, säger Sebastian Karlsson.
Några av de bolag som ingår i Lyvia är Cloudgruppen, IT-huset, Svenska försäkringsfabriken, Lemontreeoch Transformant.