Trots varningar om monopolställning väljer Konkurrensverket att inte ingripa mot SAS och BRA:s nya samarbete inom inrikesflyget.
SAS och BRA tillåts samarbeta: "Det blir monopol"
Mest läst i kategorin
Konkurrensverket har beslutat att inte gå vidare med en djupare granskning av samarbetsavtalet mellan SAS och Braathens Regional Airlines (BRA), uppger Dagens Industri.
Avtalet innebär att BRA från årsskiftet upphör med sin egen inrikestrafik och istället blir underleverantör till SAS genom ett så kallat wet lease-avtal – vilket innebär att flygbolaget hyr in både flygplan och besättningar från BRA.
Missa inte: Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid
Trafikverket har tidigare uttryckt oro över att SAS marknadsandel på inrikesflyget kan öka till 80 procent till följd av avtalet, vilket kan leda till minskad konkurrens och högre priser för resenärerna.
Risk för konkurs
Samarbetet väcker starka reaktioner i flygbranschen. Norwegian varnar för höjda priser och sämre tillgänglighet för passagerare.
”Det blir monopol”, kommenterar Norwegians vd, Geir Karlsen.
Konkurrensverket motiverar sitt beslut med att en granskning och eventuell blockering av avtalet skulle kunna leda till att BRA försätts i konkurs, vilket ytterligare skulle försvaga konkurrensen på marknaden.
Läs även: SAS öppnar för återkomst till börsen. Dagens PS
Förbättrade förbindelser
SAS och BRA beskriver avtalet som positivt för svensk flyginfrastruktur och menar att det kommer att förbättra förbindelserna mellan regioner och storstäder.
”Flygbolag kan inte tvingas att upprätthålla rutter som inte är ekonomiskt hållbara”, säger SAS vd Anko van der Werff till Dagens Industri.