Budbee och Instabox kan meddela att samgåendet som kommunicerades i mitten av september i dag blivit klart och att de nu har en ny gemensam ägare – Instabee. Affären fick godkänt utan anmärkning av Konkurrensverket.
Samgåendet mellan Budbee och Instabox är klart
Mest läst i kategorin
Instabee kan nu påbörja arbetet med att slå ihop Budbee och Instabox gemensamma resurser, expertis och kunskap för att fortsätta transformationen av e-handelsleveranser och utmana traditionella aktörer i Europa. Det framgår av ett pressmeddelande.
–Jag är mycket nöjd med det här beskedet och redo att sätta igång arbetet med att dra upp ramarna för Instabee. Vår ambition är tydlig: vi ska växa internationellt och med lönsamhet. Min första uppgift blir att lära känna gänget på Instabox och titta under huven på alla de fina lösningar som de har skapat”, säger Fredrik Hamilton, vd på Instabee i en skriftlig kommentar.
Instabox grundades i Stockholm 2015 och dess leveranser till smarta paketskåp har blivit ett populärt alternativ för många svenskar. Instabox adderade hemleveranser under 2021 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland). Budbee grundades 2016 med ett initialt fokus på att skapa smarta, snabba och mer flexibla hemleveranser. Budbee adderade boxleveranser under 2020 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien).
–Vi förväntar oss bättre skala vilket bör leda till positiva resultat ur såväl finansiell som hållbarhetsmässig synvinkel. Jag ser stor potential för oss, både på kort och lång sikt och vet att vi kommer att vara väl positionerade för att skapa något extraordinärt, säger Instabox grundare och Instabees nya styrelseordförande, Alexis Priftis i sin presskommentar.
Instabee värderas till 18 miljarder kronor och grundarna är tillsammans med Kinnevik de största ägarna, på listan som också innehåller bland annat Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.