Relevance Communication rekryterar medieprofilen Viggo Cavling för att leda en ny livsstilsplattform och ett nyhetsbrev riktat mot en köpstark målgrupp: ”Tydlig efterfrågan på högkvalitativt innehåll.”
Relevance storsatsar på livsstil med Cavling


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Viggo Cavling rekryteras av Relevance Communication för att leda en ny livsstilsplattform riktad mot en sofistikerad och köpstark målgrupp.
- Satsningen är en del av Relevance strategiska expansion, där bolaget bygger vidare på sina datadrivna framgångar.
- Cavling bidrar med lång erfarenhet från mediebranschen, bland annat som chefredaktör för Resumé och Travel News, samt som skapare av flera etablerade varumärken inom journalistik och livsstil.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
För en månad sedan lanserade Relevance Communication nya ekonomisajten E55.
Med fyra etablerade nyhetssajter i portföljen tar bolaget nu ytterligare ett steg med en ny satsning.
Missa inte: Relevance Communication sätter nytt trafikrekord. Realtid
Den här gången blir det i form av en inspirationsplattform och ett nyhetsbrev för ”en sofistikerad och aktiv målgrupp” med fokus på resor, kultur, gastronomi och nöje – områden där Viggo Cavling har gedigen erfarenhet.
”Det ska bli riktigt kul att återvända till bred feature och skapa en produkt som når många. Vi ska fokusera på hur läsarna får ut maximalt av sin helg och sina lediga dagar – från vin och bilar till resor och gastronomi. Livets goda helt enkelt – vem vill inte läsa om det?” säger medieprofilen i ett pressmeddelande.
Strategiskt drag
Relevance har under de senaste åren gått mot strömmen genom att satsa på kostnadsfria nyheter finansierade via annonser.
Härommånaden kunde newstechbolaget stoltsera med en explosionsartad tillväxt – och en omsättningsökning på hela 400 procent.
Bara under första kvartalet 2025 nådde koncernens nyhetssajter tillsammans 7,3 miljoner unika läsare, vilket är en ökning med 104 procent jämfört med samma period föregående år.

Relevance Communication sätter nytt trafikrekord
Relevance Communication har nått en betydande milstolpe i sin digitala räckvidd.
Senaste nytt
Framgångsrika varumärken
Cavling har en imponerande bakgrund i mediebranschen.
Redan som 22-åring startade han konsttidningen Beckerell, som senare utvecklades till ett kulturprogram på ZTV och en omfattande klubbverksamhet.
Läs även: Kraftigt ökad trafik för Realtid en månad efter övertagandet. Realtid
Han har även arbetat som redaktör på Nöjesguiden och Dagens Nyheters fredagsbilaga På stan, samt varit chefredaktör på Resumé i åtta år.
De senaste sju åren har Cavling lett Travel News, Nordens största affärstidning om reseindustrin. Han har skapat framgångsrika varumärken och produkter, inklusive DN:s krogpris Gulddraken och Resumés tävling för marknadschefer.
Affärer och livsstil
Mikael Gullström, chefredaktör för Dagens PS och Realtid, ser en tydlig efterfrågan på innehåll som kombinerar affärer och livsstil.
”Med Viggo Cavlings långa erfarenhet inom journalistik och mediebranschen är vi övertygade om att den nya satsningen kommer att bli en succé”, säger han.
Bakom RLVNC:s framgångar finns en tydlig datadriven strategi inom sökoptimering, vilket gav systersajten Dagens PS utmärkelsen Svenska SEO-priset 2024 i kategorin Nyheter & tidningar.

”Så gör Handelsbanken svenskarna en rejäl björntjänst”
Det skriver newstechbolaget Relevances vd Fredrik Lundberg.
”Imponerad av RLVNC”
Denna strategi ska nu implementeras även i den nya livsstilssatsningen.
För Cavling är möjligheten att arbeta i ett entreprenöriellt, växande bolag särskilt lockande.
”Jag är verkligen imponerad av den resa RLVNC har gjort hittills och ser fram emot att bidra till den fortsatta utvecklingen. Jag ser mig själv som både entreprenör och journalist, och det är en fantastisk möjlighet att vara del av ett expansivt bolag”, säger han.