Realtid

Rekordmånga utköp av börsnoterade mjukvarubolag fjärde kvartalet

Realtid.se
Uppdaterad: 30 jan. 2023Publicerad: 30 jan. 2023

Utköp av börsnoterade mjukvarubolag nådde en rekordnivå under det fjärde kvartalet 2022, med relativt billiga noterade bolag som drivkraft. Det visar den färska rapporten Q4 2022 Sector Updates av GP Bullhound, som räknar med fortsatt utköpsaktivitet för mjukvarubolag i år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Även om den globala transaktionsaktiviteten dämpades efter ett starkt första halvår, så var det fjärde kvartalet rekordstarkt när det gällde utköp, då investerarna drog nytta av de relativt attraktiva börsvärderingarna. Både M&A (samgåenden och förvärv) och kapitalanskaffning präglades av trender som vi förväntar oss kommer att fortsätta med fokus på motståndskraft, enhetsekonomi och lönsamhet, säger Matt Stamp, partner i mjukvaruteamet på GP Bullhound i en skriftlig kommentar.

Övrigt från rapporten:

  • Värderingarna för onoterade bolag har sjunkit mindre än för noterade bolag. Värderingarna för börsnoterade mjukvarubolag, enligt GP Bullhounds SaaS-index sjönk med 58,2 procent under det fjärde kvartalet jämfört med ett år tidigare, för bolag med medelhög tillväxt.
  • På grund av osäkerheten för både noterade och onoterade bolag har företagen tvingats söka en väg mot lönsamhet, och har tvingats avstå från tidigare prioriteringar som kundanskaffning och paketering, för att spara pengar och öka den operativa effektiviteten.
  •  SaaS-marknaden väntas att nå ett värde om 716 miljarder dollar år 2028, med en årlig tillväxt (Compound Annual Growth Rate) på 27,5 procent.
  • Marknaden för generativ AI, där ChatGPT är en del, väntas nå 110,8 miljarder dollar år 2030, med en årlig tillväxt (CAGR) om 34,3 procent från år 2022 till 2030.
  • Customer Experience (CX)-mjukvara bedöms som särskilt motståndskraftig mot osäkra ekonomiska förhållanden eftersom den gör det möjligt för varumärken att differentiera sig; varumärken vill ha färre mjukvarulösningar som har integrerade helhetslösningar, inom CX innebär det strategiska insikter ner till genomförande i en och samma plattform.
  • Ett antal konkurrenter försöker dra nytta av Twitters utmanande period och ta marknadsandelar. Största konkurrenten, Mastodon, växer kraftigt men Twitter är fortfarande mycket större, nästan 100 gånger större än Mastodon.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS