Bonnier News bud på Readly är visserligen logiskt men samtidigt lär inte Bonnier kunna ändra på Readlys grymma förluster och olönsamhet. Det säger medieexperten Olle Lidbom till Realtid.
Olle Lidbom: ”Grymma förluster för Readly – Bonnier lär inte kunna ändra det"
Mest läst i kategorin
Bonnier News Group har genom dotterbolaget Tidnings AB Marieberg lämnat ett bud på Readly International. Budet är på 455 miljoner kronor, vilket kan jämföras med värderingen på drygt 2 miljarder kronor vid börsintroduktionen 2020.
– Det är ju en logisk affär för Bonnier, som har en kassa efter att de sålde TV4 till Telia. Att köpa bort en konkurrent till egna Readly-kopian Arcy ser både billigt och logiskt ut, säger Olle Lidbom till Realtid.
Han är författare, medieanalytiker och arbetar som kommunikationschef på bland annat Norstedts samt Rabén & Sjögren.
Olle Lidbom menar att Sverige är för litet för att det ska kunna finnas en tillräckligt stor marknad för tre-fyra olika strömningstjänster, och att det förväntade köp av Readly bland annat innebär att Bonnier kan stänga ner sin nuvarande tjänst Arcy.
– Tidskriftsbranschen har inte riktigt löst digitaliseringen, läsarna har lämnat och annonsörerna likaså. Jämfört med andra traditionella medier är tidskriften kvar i 1900-talet. Branschen själva vill ju stöpa om sig, men vill läsarna det? Ser man till Readly så verkar det inte vara en strömningstjänst för tidskrifter som kunden vill ha: förlusterna och olönsamheten har varit grymma för Readly. Bonnier lär inte kunna ändra det, säger han.
I september 2020, tre dagar före Readlys börsnotering, sa Bonnier News upp alla sina avtal med Readly. Förklaringen som gavs var att både prispunkten och volymen i Readly var för låg för Bonnier.
– Ja, Bonnier och Aller tyckte att de fick för lite betalt för sitt innehåll av Readly, men nu äger de både distributionen och innehållet och kan styra affären själva, säger Olle Lidbom.