Realtid

Norwegian blir delägare i Norsk e-Fuel

Norwegian blir delägare i Norsk e-Fuel
Realtid.se
Uppdaterad: 17 jan. 2024Publicerad: 17 jan. 2024

Norwegian är nu delägare i Norsk e-Fuel. Bolaget ska etablera det som kan bli världens första storskaliga elektrobränslefabrik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det fossilfria flygbränslet ska produceras vid en anläggning i Mosjøen i Nordnorge och partnerskapet kommer att ge tidig tillgång till helt nödvändigt fossilfritt flygbränsle. Det framgår av ett pressmeddelande.

Under 2023 etablerade Norwegian och Norsk e-Fuel ett strategiskt partneravtal för att bygga världens första storskaliga elektrobränslefabrik i Nordnorge. Elektrobränsle, även kallat e-bränsle, är fossilfritt flygbränsle som kan användas på dagens flygplansflotta. Partnerskapet en viktig milstolpe för Norwegians mål om att minska utsläppen med 45 procent till 2030.

Partneravtalet med Norsk e-Fuel säkrar en andel i bolaget och långsiktig tillgång till fossilfritt flygbränsle. Inledningsvis har Norwegian investerat över 12 miljoner norska kronor och ytterligare 45-50 miljoner norska kronor kommer att investeras vid nästa milstolpe i projektet. Det här säkrar över 7 000 ton bränsle om året för Norwegian från den första fabriken, och mängden kan öka till 29 000 ton per år om planerna på ytterligare två fabriker realiseras. Fabriken i Mosjøen kommer sannolikt att bli den första i sitt slag i världen och sätter fart på både produktion och tillgänglighet till den här typen av bränsle.

Som ett exempel så motsvarar 7 000 ton fossilfritt bränsle från Mosjøen all bränsleförbrukning för 430 000 passagerare som flyger inrikes i Norge mellan Bodø och Oslo. Total reser cirka 550 000 passagerare på inrikeslinjen varje år.

För flygbolag i bland annat Sverige och Norge finns redan idag ett inblandningskrav på fossilfritt flygbränsle. Under hösten 2023 fattade EU beslut om krav på gradvis ökad inblandning av fossilfria flygbränslen från och med 2025, RefuelEU aviation. Direktivet innebär att inblandningskravet är 6 procent 2030 med en gradvis ökning till 70 procent 2050, där cirka hälften ska vara elektrobränsle.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS