Efter flera års arbete har Gjensidige nått nya framgångar i Sverige. Nu växlar norska försäkringsbolaget upp för att ta ännu större marknadsandelar.
Norska försäkringsbolaget jagar svenska marknadsandelar
Mest läst i kategorin
Enligt Gjensidiges vd Anders Lundin ökade intäkterna med 9 procent, till över 506 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Samtidigt fördubblades bolagets försäkringsresultat till 82 miljoner kronor, något Lundin ser som resultatet av en långsiktig strategi.
”Det är inget som hänt över en natt. Vi såg trenderna redan 2022 och anpassade oss, vilket nu ger resultat”, säger han till Finanswatch.
Missa inte: ”Svarta svanar” tvingar fram nya typer av försäkringar. Realtid
Vill ta större plats
Enligt Lundin bygger Gjensidiges framgång på teknisk kompetens och noggranna analyser av marknaden.
Det norska bolaget har satsat på att förbättra prissättning och riskbedömning, vilket lett till en stabil grund för lönsam tillväxt.
Läs mer: Försäkringsfällan för elbil: Kan kosta dig 50 000 per år. News55
Den svenska verksamheten gör sig nu redo för ta ännu större marknadsandelar, inte bara från mindre aktörer utan även från de fyra största bolagen i branschen.
”Vi kommer definitivt att ta en större plats. Vi har byggt en stark grund och har uthålligheten som krävs” säger Lundin till Finanswatch.
Läs även: Uppmaningen: Fota dina prylar. Dagens PS