Realtid

Norska försäkringsbolaget jagar svenska marknadsandelar

En bild på Anders Lunding, vid för Gjensidige. Han står i en rulltrappa iförd mörk kostym och väst och tittar upp mot kameran.
"Vi kommer definitivt att ta en större plats. Vi har byggt en stark grund och har uthålligheten som krävs", säger Gjensidiges vd Anders Lundin. (Foto: Gjensidige)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Efter flera års arbete har Gjensidige nått nya framgångar i Sverige. Nu växlar norska försäkringsbolaget upp för att ta ännu större marknadsandelar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Gjensidiges vd Anders Lundin ökade intäkterna med 9 procent, till över 506 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Samtidigt fördubblades bolagets försäkringsresultat till 82 miljoner kronor, något Lundin ser som resultatet av en långsiktig strategi.

”Det är inget som hänt över en natt. Vi såg trenderna redan 2022 och anpassade oss, vilket nu ger resultat”, säger han till Finanswatch.

Missa inte: ”Svarta svanar” tvingar fram nya typer av försäkringar. Realtid

Vill ta större plats

Enligt Lundin bygger Gjensidiges framgång på teknisk kompetens och noggranna analyser av marknaden.

Det norska bolaget har satsat på att förbättra prissättning och riskbedömning, vilket lett till en stabil grund för lönsam tillväxt.

Läs mer: Försäkringsfällan för elbil: Kan kosta dig 50 000 per år. News55

Den svenska verksamheten gör sig nu redo för ta ännu större marknadsandelar, inte bara från mindre aktörer utan även från de fyra största bolagen i branschen.

ANNONS

”Vi kommer definitivt att ta en större plats. Vi har byggt en stark grund och har uthålligheten som krävs” säger Lundin till Finanswatch.

Läs även: Uppmaningen: Fota dina prylar. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS